olej, tektura, 47 × 63 cm
sygn. l. śr: aneri
na odwrocie napis autorski ołówkiem:
Aneri Modelka -akt
na odwrocie pieczęć magazynu
przyborów malarskich R. Aleksandrowicza
w Krakowie
* Do obiektu zostanie doliczona opłata wynikającą z tzw. droit de suite, tj. prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymywania wynagrodzenia z tytułu dokonanych zawodowo odsprzedaży oryginalnych egzemplarzy dzieł. Opłata będzie obliczana gdy równowartość kwoty wylicytowanej przekroczy 1000 zł. Do 500 000 zł wynosi 5% od kwoty wylicytowanej, a powyżej 500 000 wynosi 3% od kwoty wylicytowanej. W Polsce droit de suite reguluje art. 19-195 ustawy o prawach autorskich i pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. z późniejszymi zmianami, zgodnie z obowiązującą w Unii Europejskiej dyrektywą 2001/84/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 września 2001 r. w sprawie prawa autora do wynagrodzenia z tytułu odsprzedaży oryginalnego egzemplarza dzieła sztuki.
Irena Weiss zw. Aneri W 1906 roku rozpoczęła naukę w Warszawie w SSP pod kierunkiem K. Krzyżanowskiego oraz X. Dunikowskiego. Następnie wyjechała do Monachium pod koniec 1906 roku, aby pobierać nauki u węgierskiego przedstawiciela realizmu i naturalizmu w malarstwie Szymona Hollosy’ego. Powróciła w 1907 roku do Krakowa, gdzie rozpoczęła kurs u Wojciecha Weissa, którego poślubiła w 1908 roku. Od tego czasu zaczęła bardziej syntetyzować rysunek. Podróżowali wiele z mężem, w 1913 roku byli razem w Wenecji, czas I wojny światowej spędziła w Wiedniu, gdzie studiowała jeszcze w Kunstgewerbeschule. Artystka podejmowała głównie tematy: martwe natury z kwiatami, pejzaże oraz portrety, tworząc w technice olejnej i akwareli. W 1926 roku miała wraz z mężem i Leonem Wyczółkowskim wystawę we Lwowie. Swoje prace wystawiała również w TPSP „Sztuka” w Krakowie i TZSP w Warszawie. Używała do sygnowania prac pseudonimu Aneri, który stanowi anagram jej imienia.
Czytaj więcej