olej, płótno, 53,5 × 64 cm w świetle ramy
sygn. l.d.: Hassenberg, opisany na odwrocie: Les Amandiers/R. Hassenberg
* Do obiektu zostanie doliczona opłata wynikającą z tzw. droit de suite, tj. prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymywania wynagrodzenia z tytułu dokonanych zawodowo odsprzedaży oryginalnych egzemplarzy dzieł. Opłata będzie obliczana gdy równowartość kwoty wylicytowanej przekroczy 1000 zł. Do 500 000 zł wynosi 5% od kwoty wylicytowanej, a powyżej 500 000 wynosi 3% od kwoty wylicytowanej. W Polsce droit de suite reguluje art. 19-195 ustawy o prawach autorskich i pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. z późniejszymi zmianami, zgodnie z obowiązującą w Unii Europejskiej dyrektywą 2001/84/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 września 2001 r. w sprawie prawa autora do wynagrodzenia z tytułu odsprzedaży oryginalnego egzemplarza dzieła sztuki.
Irena Hassenberg Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych Warszawie. Od roku 1907 roku mieszkała i tworzyła w Paryżu, a w 1926 roku uzyskała obywatelstwo francuskie. Uczestniczyła w wielu wystawach od 1907 roku: Salon d'Automne, Salon des Indépendats, Salon des Tuileries. Swoją twórczość prezentowała również na wystawach indywidualnych w paryskich Galeriach: Galerie Druet, Galerie d'art Contemporain, Galerie du Portique. Polskim akcentem w jej twórczości we Francji był udział w wystawie sztuki polskiej na Salon de la Société Nationale des Beaux-Arts w 1921 roku. W Warszawie w Zachęcie pokazała swoje prace na Salonie w 1913 roku, w 1915 na wystawie indywidualnej, a w 1921 na wystawie artystów żydowskich. Malowała głównie pejzaże miejskie Paryża i miast francuskich. W 1925 roku odbyła podróż do Nowego Yorku. Zafascynowana tym miastem uwieczniła je w pracach olejnych, pastelach i litografiach - wydanych w albumie „New York”. Malowała również martwe natury, kwiaty, pejzaże, rzadko wprowadzając postacie ludzkie.
Czytaj więcej