„Nature morte au journal, pipe, bouteille et as de trèfle”
gwasz, papier, 29,5 × 41,5 cm
sygn. l. d.: „Hayden”
inne tytuły: Nature morte ocre, Nature morte à la clarinette
na odwrocie papierowa nalepka Galerie Zlotowski w Paryżu, dwie papierowe nalepki wystawowe Modernism Gallery w San Francisco oraz nalepka pracowni ramiarskiej
Pochodzenie:
– Sotheby’s, Londyn, listopad 1988
– kolekcja prywatna, Europa
– Galerie Zlotowski, Paryż (po 1998)
– kolekcja prywatna, Europa (?)
– dom aukcyjny Millon & Associés, Paryż, maj 2020
– kolekcja prywatna, Polska
„Ponad rok od wybuchu wojny malarstwo Haydena ewoluowało w sposób niezwykle logiczny w kierunku czystego kubizmu. Kiedy stał się jednym z członków tego ruchu, co miało miejsce w roku 1916, kubizm był już ugruntowanym kierunkiem, mającym za sobą fazę analityczną. W okresie poszukiwań malarskich Haydena z lat 1912–1914 powstawały obrazy, które trudno określić jedynie jako inspirowane Cćzanne’em. Artysta już wtedy operował środkami formalnymi odpowiadającymi równoległym działaniom Kubistów. Dołączenie do tej wąskiej grupy stało się dla niego możliwe dzięki znajomości z rzeźbiarzem Jacquesem Lipchitzem, który następnie przed-stawił go Juanowi Grisowi. Ten z kolei zapoznał pochodzącego z Warszawy artystę z marszandem kubistów Leonce Rosenbergiem, który prowadził wówczas galerię przy 19, rue de La Bau me (po wojnie noszącą nazwę L’Effort Vloderne). Znajomość z Rosenbergiem zaowocowała podpisaniem kontraktu, co sytuowało Haydena w ścisłym gronie twórców kubizmu, do którego m.in. należeli: Picasso, Braque, Leger, Gris, Metzinger, Severini.” (Artur Winiarski „Henri Hayden, Mistrzowie Ecole de Paris”, katalog wystawy, Villa la Fleur, Warszawa 2013, s. 49.)
Studiował na Politechnice Warszawskiej, a następnie w SSP w Warszawie (1904-1905) oraz w Académie „La Palette" w Paryżu (od 1907 r.). Od 1908 r. często bywał w Bretanii (Doëlan, Pont-Aven i Le Pouldu), gdzie zetknął się z W. Ślewińskim. Utrzymywał kontakty z wieloma przedstawicielami awangardy paryskiej, m.in. P. Picassem, M. Jacobem, J. Lipchitzem, H. Matissem. Uczestniczył w wystawach paryskich Salonów, w wielu galeriach miał także pokazy indywidualne, m.in.: w Galerie Drouet, Galerie Rosenberg, Galerie Zborowski, Galerie Zak czy Waddington Gallery w Londynie. Retrospektywne wystawy artysty odbyły się w Museé National d`Art Moderne w Paryżu (1968) i Museé des Beaux-Arts w Rennes (1979). Początkowo jego malarstwo pozostawało pod wpływem Szkoły Pont-Aven i Ślewińskiego, a w latach 1912-1915 pod wpływem kubizmu Cézanne`a. W latach 1922-1953 malował realistyczne pejzaże i portrety o wysokich walorach dekoracyjnych. W pracach z tego okresu przejawia się jego niezwykła wrażliwość kolorystyczna i przywiązanie do obserwacji natury.