olej, płótno, 57 × 47,5 cm
sygn. i dat. p. d.: „F E Meyerheim. 1850”
Pochodzenie:
– kolekcja Pierre’a Louisa Ravené (Berlin/Niemcy)
– kolekcja prywatna (Polska)
Opisywany:
– F. von Boetticher, „Malerwerke des neunzehten Jahrhunderts”, vol. II, Dresden 1898, p. 44 s.v. Meyerheim no. 67
– S. Seyfried, Friedrich Eduard Meyerheim (1808, Gdańsk – 1879, Berlin), „Gazeta Gdańska” z dn. 8.01.2021, s. 10.
Dodatkowa literatura:
– K. Hiller von Gaertringen, H. G. Hiller von Gaertringen, „Eine Geschichte der Berliner Museen in 227 Häusern”, Berlin 2014 (historia kolekcji malarstwa rodziny Ravené)
Późniejsza autoreplika z analogiczną kompozycją znajduje się w zbiorach Ermitażu (F.E. Meyerheim, „Brunswick Peasants Going to a Church”, 1855, olej na płótnie, 63,5 × 53 cm, sygn. i dat. l. d.: „F.E. Meyerheim./1855”).
Oferowany na aukcji obraz znajdował się w kolekcji niemieckiego przedsiębiorcy Pierre’a Louisa Ravené (1793–1861), który jako pierwszy w Berlinie udostępnił publicznie swoje zbiory malarstwa. Początki kolekcji datuje się na 1844 rok. Dzieła pieczołowicie zbierane przez potentata w branży związanej z kolejnictwem obejmowały około 200 prac i były eksponowane od 1853 r. wpierw w kamienicy pełniącej funkcję biznesowo-mieszkalną przy Wallstrasse 92–93, a następnie od 1889 r. w zleconym do wybudowania przez wnuka Pierre’a – Augusta – okazałym budynku przy Wallstrasse 5–8. Trzonem kolekcji było malarstwo ze szkoły berlińskiej oraz düsseldorfskiej, odwzorowujące upodobania seniora rodu Ravené do tematów historycznych i scen rodzajowych. Ekspozycja znajdowała się na piętrze, rozmieszczona w pięciu salach i trzech gabinetach. Oferowany na aukcji obraz Friedricha Eduarda Meyerheima przedstawiający młodą parę pomagającą pokonać stopień starszej kobiecie w drodze do kościoła prezentowany był wraz z trzema innymi obrazami tego samego artysty w drugim gabinecie. Kompozycja ta była również rozpowszechniana w grafice i na pocztówkach. Litografia na podstawie tego obrazu była eksponowana w Muzeum Gdańska 3.03 -6.06.2021 r. w ramach wystawy „Dalekie światy – bliskie strony. 50 prac ze zbiorów Andrzeja Walasa. Wartym podkreślenia jest, że oferowany na aukcji obraz jest wcześniejszą o pięć lat wersją tego samego tematu, który Meyerheim podjął w późniejszej autoreplice, znajdującej się obecnie w zbiorach Ermitażu. Jest to wyjątkowa okazja do pozyskania wysokiej klasy dzieła o dużych walorach kolekcjonerskich.