Aukcja Dzieł Sztuki / 9 maja 2020

4. Eugeniusz Zak | Kobieta z dzieckiem na brzegu jeziora (ok. 1913 r.?)

Strona głównaAukcje archiwalneAukcja Dzieł SztukiKobieta z dzieckiem na brzegu jeziora (ok. 1913 r.?)
powrót
4
Kobieta z dzieckiem na brzegu jeziora (ok. 1913 r.?)

Eugeniusz Zak (1884 Mogilno - 1926 Paryż)

Kobieta z dzieckiem na brzegu jeziora (ok. 1913 r.?)

olej, karton, tektura, 34,5 × 44 cm
sygn. l. d.: Eug. Zak

Wystawiany:
Eugeniusz Zak (1884-1926). Wystawa monograficzna, 18.12.2003–29.02.2004 r., Muzeum Narodowe w Warszawie
Reprodukowany:
B. Brus-Malinowska, Eugeniusz Zak 1884–1926, Warszawa 2004, poz. 70, s. 102

„Obraz będący idylliczną kompozycją na tle pejzażu, przedstawia sporadycznie poruszany przez artystę temat macierzyństwa, wśród których realizacji wymienić należy także takie prace, jak Kąpiąca się i Przy wodospadzie – obie z 1913 r.”
(por. B. Brus-Malinowska, Eugeniusz Zak 1884–1926, Warszawa 2004, poz. 41 i 44, s. 93–94)
„Trudno oddać za pomocą słów marzycielskie piękno, delikatny poetycki czar tych obrazów. Jesteśmy świadkami jakichś sielanek arkadyjskich, jakichś dolce far niente i sjest w krainie, której nie ma na mapie, wśród kwiatów i drzew, nie znanych w podręcznikach botaniki. Pośród wzgórz o liniach pieściwych i melodyjnych, nad zwierciadlaną wodą, półkolami wcinającymi się w ląd, spoczywają w niedbałych, leniwych postawach (…)”.
M. Wallis, Eugeniusz Zak, „Przegląd Współczesny” 1927, z. X-XI
„Pociągała mnie zawsze organiczność i miękkość linii i formy przy równoczesnej zdecydowanej architektonice układu (…) dać bryłę, określić ją formalnie i zamknąć, a równocześnie umieścić ją w atmosferze, rozlać na niej jak najbogatszą, nieuchwytną gamę tonów, otoczyć ją rytmiczną melodią światła i cienia, która jest równocześnie wartością barwną. Konstrukcja barwy – i to nie przez kontrasty, a bogactwo tonów – nierealny świat kolorystycznej wizji”.
S. Zahorska, Ostatni interview [z Zakiem], „Sztuki Piękne” 1925/1926, nr 12, s. 502–503

Eugeniusz Zak
Wybitny polski artysta malarz pochodzenia żydowskiego. W 1902 roku rozpoczął naukę w paryskim École des Beaux-Arts. Następnie kształcił się w Académie Colarossi. W 1903 podróżował do Włoch. Jeszcze w tym samym roku kontynuował naukę w Monachium. Po powrocie do Paryża zadebiutował w 1904 r. na Salonie Jesiennym. Aktywnie działał w życiu artystycznym, był związany z grupą Rytm, paryskim Towarzystwem Artystów Polskich oraz kręgiem Ecole de Paris. Zak w swojej twórczości wykreował swoisty język malarski. Przede wszystkie artysta nie tworzył z natury; jego kompozycje zradzały się w jego wyobraźni. Początkowo w swojej twórczości głównie malował portrety oraz wykonywał sangwinowe rysunki głów i popiersi. Artysta najczęściej malował idylliczne kompozycje o melancholijnej atmosferze. Głównymi bohaterami tych prac były postaci o wydłużonych i zrytmizowanych sylwetkach, obwiedzionych płynnym konturem. Tłem do tych przedstawień był arkadyjski pejzaż. Dekoracyjności dodawała wykorzystywana wysublimowana gama barwna. Na sztukę artysty wpływ miała twórczość symbolistów i nabistów. Artysta inspirację czerpał również ze sztuki renesansu oraz malarstwa Cézanne’a, Chavannes’a, Picassa oraz szkoły z Pont-Aven.
Czytaj więcej
Zapytaj o obiekt
Chętnie odpowiemy na każde pytanie!
+48 58 550 16 05
Treści zawarte w niniejszej witrynie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego.

Sopocki Dom Aukcyjny Sp. z o.o.

ul. Boh. Monte Cassino 43

81-768 Sopot

 

58 550 16 05

Licytuj on-line
dzięki naszej aplikacji!
Google PlayGoogle Playzobacz więcej
Newsletter
Dołącz do newslettera i bądź na bieżąco!
Zapisz się