Aukcja Dzieł Sztuki / 28 listopada 2020

16. Eugeniusz Zak | Idylla rybacka - zaproszenie do łodzi, 1914 r.

Strona głównaAukcje archiwalneAukcja Dzieł SztukiIdylla rybacka - zaproszenie do łodzi, 1914 r.
powrót
16
idylla-rybacka-zaproszenie-do-lodzi-1914-r-eugeniusz-zak

Eugeniusz Zak (1884 Mogilno - 1926 Paryż)

Idylla rybacka - zaproszenie do łodzi, 1914 r.

olej, płótno, 38 × 46 cm
sygn. p. d.: Eug. Zak

na odwrocie papierowa nalepka inwentarzowa z Muzeum Narodowego w Warszawie
Pochodzenie:
– Galeria Marek, Paryż
– kolekcja prywatna, Polska
Wystawiany:
– Galeria Marek, Paryż, 22 marca – 30 czerwca 1990
– „Eugeniusz Zak, wystawa monograficzna”, Muzeum Narodowe w Warszawie, 2003
Reprodukowany:
– „Mistrzowie École de Paris”, tekst Artur Winiarski, Warszawa 2016, s. 50 (il.)
– Barabara Brus-Malinowska, „Eugeniusz Zak 1884–1926”, katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2004, s. 102 (il.)
– Artur Tanikowski, „Eugeniusz Zak”, Sejny 2003, s. 11 (il.)
– „École de Paris”, katalog wystawy, Galerie Marek, Paryż, 1990, poz.16 (il.)


„Ale Zak bywa często idylliczny. Jest wtenczas w prostocie wyrazu uczuć zachwyconych, aż naiwny. Wtenczas tworzy swoje pieśni miłosne I te pieśni Zaka, jak wszystkie utwory jego fantazji są pozarealne. Jedyną ich rzeczywistością jest rytm linii i płaszczyzn.”
Mieczysław Sterling, „Eugeniusz Zak, wystawa pośmiertna”, katalog wystawy, Salon Cz. Garlińskiego, 1926 r., nlb.

„Trudno oddać za pomocą słów marzycielskie piękno, delikatny, poetycki czar tych obrazów. Jesteśmy świadkami jakichś sielanek arkadyjskich. Jakichś dolce far niente i sjest w krainie, której nie ma na mapie. Wśród kwiatów i drzew, nie znanych w podręcznikach botaniki. Pośród wzgórz o liniach pieściwych i melodyjnych, nad zwierciadlaną wodą, półkolami wcinającą się w ląd, spoczywają w niedbałych, leniwych postawach, marzą lub tańczą ze sobą pogrążeni w błogim zachwyceniu kochankowie. Dokoła tryskają z ziemi kępy kwiatów, pasą się białe wczesnorenesansowe owieczki, rosną rozpięte jak baldachimy drzewa z lak chińskich; w głębi wznoszą się surowe, poszarpane skaty lub ponure forteczne domy. (...j Rzadko jednak w tych rondach czy scherzach [...] panuje szczera, beztroska pogoda. Zwykle przepaja je rzewny, miękki, elegijny smutek’.”
M. Wallis, „Sztuka polska dwudziestolecia. Wybór pism z lat 1921–1957”, Warszawa 1959, s. 112.

„Pociągała mnie zawsze organiczność i miękkość linii i formy przy równoczesnej zdecydowanej architektonice układu (…) dać bryłę, określić ją formalnie i zamknąć, a równocześnie umieścić ją w atmosferze, rozlać na niej jak najbogatszą, nieuchwytną gamę tonów, otoczyć ją rytmiczną melodią światła i cienia, która jest równocześnie wartością barwną. Konstrukcja barwy – i to nie przez kontrasty, a bogactwo tonów – nierealny świat kolorystycznej wizji”.
S. Zahorska, „Ostatni interview [z Zakiem]”, „Sztuki Piękne” 1925/1926, nr 12, s. 502–503

Eugeniusz Zak
Wybitny polski artysta malarz pochodzenia żydowskiego. W 1902 roku rozpoczął naukę w paryskim École des Beaux-Arts. Następnie kształcił się w Académie Colarossi. W 1903 podróżował do Włoch. Jeszcze w tym samym roku kontynuował naukę w Monachium. Po powrocie do Paryża zadebiutował w 1904 r. na Salonie Jesiennym. Aktywnie działał w życiu artystycznym, był związany z grupą Rytm, paryskim Towarzystwem Artystów Polskich oraz kręgiem Ecole de Paris. Zak w swojej twórczości wykreował swoisty język malarski. Przede wszystkie artysta nie tworzył z natury; jego kompozycje zradzały się w jego wyobraźni. Początkowo w swojej twórczości głównie malował portrety oraz wykonywał sangwinowe rysunki głów i popiersi. Artysta najczęściej malował idylliczne kompozycje o melancholijnej atmosferze. Głównymi bohaterami tych prac były postaci o wydłużonych i zrytmizowanych sylwetkach, obwiedzionych płynnym konturem. Tłem do tych przedstawień był arkadyjski pejzaż. Dekoracyjności dodawała wykorzystywana wysublimowana gama barwna. Na sztukę artysty wpływ miała twórczość symbolistów i nabistów. Artysta inspirację czerpał również ze sztuki renesansu oraz malarstwa Cézanne’a, Chavannes’a, Picassa oraz szkoły z Pont-Aven.
Czytaj więcej
Zapytaj o obiekt
Chętnie odpowiemy na każde pytanie!
+48 58 550 16 05
Treści zawarte w niniejszej witrynie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego.

Sopocki Dom Aukcyjny Sp. z o.o.

ul. Boh. Monte Cassino 43

81-768 Sopot

 

58 550 16 05

Licytuj on-line
dzięki naszej aplikacji!
Google PlayGoogle Playzobacz więcej
Newsletter
Dołącz do newslettera i bądź na bieżąco!
Zapisz się