miękki werniks, papier, 17 × 11 cm w świetle passe-partout, 16,5 × 10,7 cm (odcisk płyty)
Praca pochodzi z albumu ?La porte Lourde. Poémes en prose de René Morand, dessins hors-texte par Eugéne Zak? wydanej w Paryżu w 1929 roku przez Galerie Zak.
Reprodukowana:
Barbara Brus Malinowska, Eugeniusz Zak 1884?1926 [katalog wystawy], Muzeum Narodowe w Warszawie 2004, il. 8, str. 221
Eugeniusz Zak Wybitny polski artysta malarz pochodzenia żydowskiego. W 1902 roku rozpoczął naukę w paryskim École des Beaux-Arts. Następnie kształcił się w Académie Colarossi. W 1903 podróżował do Włoch. Jeszcze w tym samym roku kontynuował naukę w Monachium. Po powrocie do Paryża zadebiutował w 1904 r. na Salonie Jesiennym. Aktywnie działał w życiu artystycznym, był związany z grupą Rytm, paryskim Towarzystwem Artystów Polskich oraz kręgiem Ecole de Paris. Zak w swojej twórczości wykreował swoisty język malarski. Przede wszystkie artysta nie tworzył z natury; jego kompozycje zradzały się w jego wyobraźni. Początkowo w swojej twórczości głównie malował portrety oraz wykonywał sangwinowe rysunki głów i popiersi. Artysta najczęściej malował idylliczne kompozycje o melancholijnej atmosferze. Głównymi bohaterami tych prac były postaci o wydłużonych i zrytmizowanych sylwetkach, obwiedzionych płynnym konturem. Tłem do tych przedstawień był arkadyjski pejzaż. Dekoracyjności dodawała wykorzystywana wysublimowana gama barwna. Na sztukę artysty wpływ miała twórczość symbolistów i nabistów. Artysta inspirację czerpał również ze sztuki renesansu oraz malarstwa Cézanne’a, Chavannes’a, Picassa oraz szkoły z Pont-Aven.
Czytaj więcej