olej, płótno, 136 × 110 cm
sygn. p. g.: E. Markowski oraz na blejtramie: DYNAMICZNY MAGIK |136 X 110 OL |1988
* Do obiektu zostanie doliczona opłata wynikającą z tzw. droit de suite, tj. prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymywania wynagrodzenia z tytułu dokonanych zawodowo odsprzedaży oryginalnych egzemplarzy dzieł. Opłata będzie obliczana gdy równowartość kwoty wylicytowanej przekroczy 1000 zł. Do 500 000 zł wynosi 5% od kwoty wylicytowanej, a powyżej 500 000 wynosi 3% od kwoty wylicytowanej. W Polsce droit de suite reguluje art. 19-195 ustawy o prawach autorskich i pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. z późniejszymi zmianami, zgodnie z obowiązującą w Unii Europejskiej dyrektywą 2001/84/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 września 2001 r. w sprawie prawa autora do wynagrodzenia z tytułu odsprzedaży oryginalnego egzemplarza dzieła sztuki.
Eugeniusz Markowski Studiował w ASP w Warszawie. W 1939 roku otrzymał dyplom u Tadeusza Pruszkowskiego. Przebywając we Włoszech w latach 1940–1950 związał się z grupą Libera Associazione Arti Figurative i z Art Club. Był dyplomatą we Włoszech oraz Kanadzie. Po powrocie do kraju został dyrektorem Biura Współpracy Kulturalnej z Zagranicą Ministerstwa Kultury i Sztuki. Stanowisko to piastował w latach 1960–1969. W 1969 roku objął stanowisko profesora na macierzystej uczelni. Głównym motywem prac Markowskiego stanowią postaci człowieka oraz
zwierząt, które artysta celowo deformuje, nadając im karykaturalny wydźwięk. Zajmował się scenografią, współpracując z Operą Gdańską i teatrami warszawskimi. W 1963 reprezentował Polskę na Biennale w Sao Paulo. Kazimierz Mikulski (1918 Kraków -1998 tamże) Studiował w pod kierunkiem Pawła Dadleza i Kazimierza Sichulskiego w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. W czasie okupacji uczył się w Kunstgewerbeschule u Fryderyka Pautscha. Po wojnie
studiował aktorstwo i reżyserię w Studio Dramatycznym przy Starym Teatrze w Krakowie. Członek i współzałożyciel Grupy Krakowskiej. Był artystą wszechstronnym. Zajmował się malarstwem, rysunkiem, scenografią. Był również aktorem – występował w teatrze konspiracyjnym Kantora i Cricot 2. Jego malarska twórczość od początku nawiązywała do nurtu surrealizmu. Metaforyczne prace artysty cechują się odrealnioną baśniową atmosferą.
Czytaj więcej