olej, płótno (dublowane krawędzie), 63,5 × 43 cm
sygn. i dat. l. d.: „A. Jezierski /1892”
na odwrocie nalepki wystawowe z wystawy „I po co myśmy tam jechali! Malarze polscy w Monachium: 1) Muzeum Okręgowego w Suwałkach, 2) Muzeum Okręgowego w Lesznie, 3) Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku, 4) Wałbrzyskiej Galerii Sztuki BWA „Zamek Książ”
Wystawiany:
„I po co myśmy tam jechali! Malarze polscy w Monachium”:
– Muzeum Okręgowe w Suwałkach (5.05.–31.08.2005)
– Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku (4.03.–30.04.2006)
– Muzeum Okręgowe w Lesznie (12.05. –2.07.2006)
– Wałbrzyska Galeria Sztuki BWA, „Zamek Książ” (8.07.–17.09.2006)
Reprodukowany:
– „Malarze polscy w Monachium” („I po co myśmy tam jechali”). Opracowanie: Eliza Ptaszyńska, Zbigniew Fałtynowicz, Muzeum Okręgowe w Suwałkach, Suwałki 2005, s. 81, (il.)
Antoni Jezierski Artysta pierwsze nauki z warsztatu malarskiego pobierał w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie w latach 1878–1882. Już na wczesnym etapie edukacji jego prace były przychylnie odbierane, co przełożyło się na otrzymanie 4 nagród i stypendium, które umożliwiło mu odbycie podróży po Włoszech. Po powrocie do kraju Jezierski podjął decyzję o kontynuowaniu studiów w pracowni kompozycji prowadzonej przez mistrza Jana Matejkę (l. 1884–1887). W 1890 r. artysta uzyskał kolejne stypendium. Postanowił wyjechać do Monachium, gdzie wstąpił w poczet studentów tamtejszej akademii. W latach 1891–1899 przebywał na Podolu: w Zbarażu, Żerebkach i Sieniawie. Twórczość Jezierskiego, zwłaszcza w początkowym okresie, oscylowała wokół tematyki historycznej. W późniejszym czasie artysta skupił się głównie na malarstwie rodzajowym. Obrazy Jezierskiego były prezentowane podczas licznych wystaw organizowanych przez TPSP w Krakowie (l. 1884–1894). Do najbardziej znanych realizacji oprócz „Glińskiego przed sądem bojarów” zaliczane są nagrodzona medalem na Wystawie Krajowej we Lwowie praca „Wieńczenie Panny Młodej” z 1893 r. oraz wystawiona w wiedeńskim Künstlerhaus „Komunia w cerkwi” z 1897 roku.
Czytaj więcej