olej, płótno, 116 x 86 cm cm, sygn. i dat. l.d.: A. Novák-Zempliński
Andrzej Novák-Zempliński Studiował na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu i Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w pracowni profesorów Michała Byliny i Ludwika Maciąga. Uprawia malarstwo sztalugowe, oraz zajmuje się projektowaniem architektonicznym i założeń ogrodowych. Głównym tematem jego malarstwa są konie i pejzaże z elementami architektury, także na zamówienie kolekcjonerów amerykańskich. Jednym z tematów bogatej twórczości były portrety janowskich arabów, malowanych na specjalne zamówienia ich nowych właścicieli, np. ogier Bask doczekał się trzech portretów tego artysty. Tematyka prac malarskich związana jest głównie z wizerunkiem konia w różnych aspektach użytkowania. Są to więc portrety koni zasłużonych w hodowli, wybitnych koni wyścigowych oraz koni wierzchowych i zaprzęgowych, w pracy, w stajni, na pastwisku, podczas końskich jarmarków oraz w scenach batalistycznych, jak: „Wiedeń 1863”, czy „Bzura – krajobraz po bitwie”. Prywatnie artysta jest kolekcjonerem pojazdów konnych związanych z tradycją polskiego dworu. Od 2003 pełni funkcję prezesa Stowarzyszenia Domus Polonorum, którego celem jest „propagowanie w Polsce i za granicą tradycji dworu szlacheckiego i otaczającego go krajobrazu kulturowego”.
Czytaj więcej