Aukcja Dzieł Sztuki / 24 listopada 2018

8. Alfred Wierusz-Kowalski | Rekwizycja, 1875 r.

Strona głównaAukcje archiwalneAukcja Dzieł SztukiRekwizycja, 1875 r.
powrót
8
Rekwizycja, 1875 r. - 1Rekwizycja, 1875 r. - 2Rekwizycja, 1875 r. - 3

Alfred Wierusz-Kowalski (1849 Suwałki - 1915 Monachium)

Rekwizycja, 1875 r.

olej, płótno, 58,5 × 79,5 cm
sygn., dat. i opisany l. d.: 18 Alfred. W. Kowalski 75 Monachium

Reprodukowany:
– E. Ptaszyńska, Alfred Wierusz-Kowalski, Suwałki 2017, s. 52
– „Tygodnik Ilustrowany”, 1876, t. 34 (893), połr. II, s. 292 (reprodukcja drzeworytu na podstawie obrazu, sygn. i dat. na płycie w p. d.: Alfred Wierusz Kowalski 75; opisana u dołu: Rekwizycya. Kopia obrazu Alfreda Kowalskiego w Monachium)
Wzmiankowany:
– E. Ptaszyńska, Alfred Wierusz-Kowalski, Suwałki 2017, s. 24
– E. Ptaszyńska, Alfred Wierusz-Kowalski 1849–1915, Warszawa 2011, s. 87
Proweniencja:
– prywatna kolekcja, Stany Zjednoczone (Kalifornia)
– prywatna kolekcja, Europa
Ekspertyza Elizy Ptaszyńskiej, kustosz Muzeum Okręgowego w Suwałkach

„Narzekano wprawdzie głośno na "rekwizycje" i rzeczywiście było o co, do każdej bowiem wsi, do każdego miasteczka przychodziły listy komendantów z rozkazem dostawienia wielkich ilości zboża, chleba, soli, bydła, pieniędzy, i często owe rozkazy przechodziły możność, zwłaszcza że gdy wyczerpano jedne zapasy, żądano drugich; kto zaś nie płacił, temu przysyłano egzekucję, która w trójnasób tyle brała.”
Henryk Sienkiewicz, Potop

Oferowany w katalogu obraz jest jednym z pierwszych dzieł, powstałych we wczesnym okresie monachijskim z życia artysty - wysoko ocenianych przez historyków sztuki. Jak pisał Andrzej Ryszkiewicz: „Najciekawiej w wielkim dorobku Wierusza Kowalskiego rysują się kompozycje najwcześniejsze, powstałe w orbicie malarskich doświadczeń Maksa Gierymskiego i Brandta, włączające się w warszawsko-monachijski nurt małomiasteczkowego realizmu i rodzajowości.”
(A. Ryszkiewicz, Malarstwo polskie. Romantyzm, Historyzm, Realizm, Warszawa 1989, s. 324). Prace te znane są przeważnie z drzeworytniczych reprodukcji, które ukazywały się w polskiej prasie. Tak było w przypadku Rekwizycji, która jeszcze do niedawna była kojarzona jedynie z reprodukcji opublikowanej na łamach „Tygodnika Ilustrowanego” w 1876 r., do czasu jej odkrycia w prywatnej kolekcji w Stanach Zjednoczonych (zob.: „Tygodnik Ilustrowany”, 1876, t. 34 (893), półr. II, s. 292). W momencie powstawania dzieła malarz posiadał już własną pracownię oraz miał już za sobą około roczny pobyt w Akademii Sztuk Pięknych. Był także świeżo po malarskich studiach w prywatnym atelier Józefa Brandta, pod którego wpływem pozostawał i z którym łączyły go do końca życia życzliwe stosunki. Przedstawiony temat ikonograficzny był inspirowany utworami literackimi, nawiązując do kultury sarmackiej, na co wskazują kostiumy ukazanych postaci. W Rekwizycji przykuwa uwagę opanowana przez artystę do perfekcji umiejętność stosowania skrótów perspektywicznych, bardzo dobra znajomość budowy anatomicznej zwierząt, dbałość o detal, dopracowana kompozycja... Każdy fragment dzieła świadczy o świetnie opanowanym warsztacie malarskim. Pozostałymi obrazami, w których artysta podejmował temat kultury sarmackiej były: Ciekawa nowina, Na zwiadach oraz Rozjazd na kwatery za czasów paska.

Opis pod dodatkowym zdjeciem: A. Wierusz-Kowalski, Rekwizycja, reprodukcja drzeworytu, Tygodnik Illustrowany 1876, t. 34 (893), półr. II, s. 292

Alfred Wierusz-Kowalski Obok J. Brandta i W. Czachórskiego najpopularniejszy z polskich malarzy na stałe przebywających i działających w Monachium. Naukę rozpoczął w 1868 r. w warszawskiej Klasie Rysunkowej pod kierunkiem R. Hadziewicza, A. Kamińskiego i W. Gersona, a następnie w akademii w Dreźnie, Pradze oraz Monachium. W 1874 r. przeniósł się do pracowni J. Brandta. W 1890 r. otrzymał tytuł honorowego członka Akademii Monachijskiej. Regularnie odwiedzał rodzinne strony. Prace swoje wystawiał w Glasspalast, gdzie zdobył w 1892 r. medal pierwszej klasy. Brał udział w wystawach w Berlinie, Wiedniu, TZSP w Warszawie, w TPSP w Krakowie oraz w Salonie Aleksandra Krywulta. Obrazy artysty znajdują się m.in. w Nowej Pinakotece w Monachium, w muzeach w Dreźnie, Królewcu, Antwerpii, Berlinie i Stanach Zjednoczonych. Twórczość malarza zdominowana była przez sceny rodzajowe z życia polskiej wsi, dworków polskich oraz małych miasteczek. Do ulubionych tematów należały wyjazdy na polowanie, sanny, konne orszaki weselne i zimowe pejzaże z motywem wilków napadających na podróżujących saniami ludzi.
Czytaj więcej
Cena wylicytowana
1 000 000 zł
Zapytaj o obiekt
Chętnie odpowiemy na każde pytanie!
+48 58 550 16 05
Treści zawarte w niniejszej witrynie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego.

Sopocki Dom Aukcyjny Sp. z o.o.

ul. Boh. Monte Cassino 43

81-768 Sopot

 

58 550 16 05

Licytuj on-line
dzięki naszej aplikacji!
Google PlayGoogle Playzobacz więcej
Newsletter
Dołącz do newslettera i bądź na bieżąco!
Zapisz się