olej, płótno, 33,5 × 81,5 cm (tryptyk scalony), sygn. i dat. potrójnie: lewa część p.d.: a.karpiński/25, środkowa część l.d.: a.karpiński 25, prawa część l.d.: a.karpińaki 25
Światło, jak wszystko w stylistyce prac artysty potraktowane jest subtelnie i stanowi element dobrze przemyślanej struktury.
(Monika Bartoszek, Alfons Karpiński 1875-1961, Muzeum Okręgowe w Sandomierzu,
Muzeum Okręgowe w Stalowej Woli 2001–2002)
Alfons Karpiński, znany głównie jako malarz pięknych kwiatów, wspaniałych portretów czy aktów. Podczas pobytu w Paryżu malował
również tamtejsze kawiarnie i wielkie bulwary, rzadziej w jego twórczości można znaleźć temat obyczajowy. Prezentowany na aukcji obraz
pt.: „Kwiaciarki” pochodzący z 1925 r. jest niezwykle ważnym dziełem, wpisującym się w tego typu przedstawienia. Złożony z trzech
części, zachwyca niezwykłą malarskością, „mgiełką”, charakterystycznym sfumato, które cechuje jego malarstwo. W zbiorach muzealnych
są dwa obrazy o tej tematyce: „Kwiaciarki na Rynku Krakowskim” z 1927 r. (w Muzeum Historycznym Miasta Krakowa od 1977 r.) oraz
„Kwiaciarka” z 1924 r. (w Muzeum im. Stanisława Fischera w Bochni od 1969 r.). Dwa ostatnie wyobrażenia handlarek z krakowskiego rynku, jak i prezentowany na aukcji obraz są pretekstem do pokazania cudownej różnorodności kształtów, co decyduje o pogodnym, ciepłym charakterze kompozycji.
* Do obiektu zostanie doliczona opłata wynikającą z tzw. droit de suite, tj. prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymywania wynagrodzenia z tytułu dokonanych zawodowo odsprzedaży oryginalnych egzemplarzy dzieł. Opłata będzie obliczana gdy równowartość kwoty wylicytowanej przekroczy 1000 zł. Do 500 000 zł wynosi 5% od kwoty wylicytowanej, a powyżej 500 000 wynosi 3% od kwoty wylicytowanej. W Polsce droit de suite reguluje art. 19-195 ustawy o prawach autorskich i pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. z późniejszymi zmianami, zgodnie z obowiązującą w Unii Europejskiej dyrektywą 2001/84/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 września 2001 r. w sprawie prawa autora do wynagrodzenia z tytułu odsprzedaży oryginalnego egzemplarza dzieła sztuki.
W latach 1891–1899 studiował w krakowskiej SSP u F. Cynka, I. Jabłońskiego, W. Łuszczkiewicza i L. Wyczółkowskiego oraz A. Ažbégo w Monachium (1903 r.). W latach 1904–1907 kontynuował naukę w ASP w Wiedniu u K. Pochwalskiego, następnie, w latach 1908–12, w Paryżu w Akadémie Willi oraz w 1922 r. w Akadémie Colarossi. Podróżował do Włoch, Londynu i Budapesztu. Osiadł w Krakowie. Od 1899 r. systematycznie brał udział w wystawach krakowskiego TPSP, którego w latach 1918–27 był wiceprezesem. Ponadto wystawiał w warszawskim TZSP i IPS oraz wielokrotnie za granicą, m.in. w Monachium, Rzymie, Brukseli, Amsterdamie, Buffalo i Nowym Jorku. Indywidualne pokazy twórczości artysty miały miejsce w Krakowie, Lwowie i Poznaniu. We wczesnym okresie malował pejzaże, widoki ulic, z czasem jego domeną stały się wizerunki kobiet, akty oraz przedstawienia kwiatów w wazonie, umieszczone często we fragmentarycznie ukazanych wnętrzach salonu, malowane drobnymi pociągnięciami pędzla, miękko nakładaną plamą barwną. Stosowane przez Karpińskiego środki wyrazu, m.in. rozproszone światło, rozmyty kontur, zgaszone kolory wzmagają nastrój melancholii, emanujący z jego prac.