Works on Paper / 23 January 2021

2. Piotr Michałowski | Para koni w zaprzęgu z pocztylionem, lata 1832–1835

Past auctionsWorks on PaperPara koni w zaprzęgu z pocztylionem, lata 1832–1835
return
2

Piotr Michałowski (1800 Kraków - 1855 Krzyżtoporzyce)

Para koni w zaprzęgu z pocztylionem, lata 1832–1835

akwarela, ołówek, papier, 38 × 32 cm

Wystawiany:
-„Piotr Michałowski 1800–1855”. Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, kwiecień – maj 1956, a następnie w Muzeum Narodowym w Poznaniu
-„Piotr Michałowski 1800–1855 wystawa dzieł artysty w dwusetną rocznicę urodzin”, Muzeum Narodowe w Krakowie, 2000 r.
Reprodukowany:
J.Sienkiewicz, „Piotr Michałowski 1800–1855 [katalog wystawy – Ilustracje, Warszawa „Zachęta”]” Warszawa 1956 r., il. 18
A. Zeńczak , Piotr Michałowski 1800–1855 wystawa dzieł artysty w dwusetną rocznicę urodzin, Muzeum Narodowe w Krakowie, 2000 r., s. 333, il. 347
Opisywany:
J. Sienkiewicz, „Piotr Michałowski”, „Sztuka i Krytyka”, 1957, nr 2, s. 114
J. Sienkiewicz, „Piotr Michałowski”, Warszawa 1959, s. 64, il. 155
Pochodzenie:
Kolekcja rodziny artysty (do 2000 r.)
Kolekcja prywatna, Polska

Okres po upadku powstania listopadowego, od roku 1832 do 1835 Piotr Michałowski spędził w Paryżu. Będąc u progu swojej artystycznej kariery podjął tam naukę u słynnego malarza i uznanego pedagoga Nicolas -Toussainta Charleta, pozostając też pod przemożnym wpływem romantycznego ducha Théodore’a Géricaulta.
„W ciągu bardzo krótkiego czasu Piotr Michałowski uzyskał niezwykłą biegłość w ramach obranego gatunku, stając się cenionym specjalistą w wąskiej specjalności akwarelowych scen, przedstawiających najczęściej zaprzęgi. Jego ówczesne niewielkie dziełka charakteryzują się swobodną, wyraźnie kierunkową kompozycją, perfekcyjnym rysunkiem i delikatną gamą. Barw. Stopień wykończenia jest zróżnicowany, od precyzyjnie, choć w pełni po malarsku oddanych szczegółów pierwszego planu, po rozpływające się w barwnej mgle tło. (…) Prace przyniosły mu w Paryżu znaczne sukcesy, także finansowe. Szczegółowe badania potwierdziły informacje przekazane przez Celinę Michałowską na temat znacznych cen, jakie uzyskiwały akwarele jej ojca, wahających się od 150 do 550 franków. Ich dystrybucją zajmowali się marszandzi Giroux, Durand-Ruel, Susse i panna Naudet.”
J. K. Ostrowski, „Pomiędzy Paryżem i galicyjską prowincją. Malarska droga Piotra Michałowskiego.”, [w:] A. Zeńczak, „Piotr Michałowski 1800–1855”, Muzeum Narodowe w Krakowie, 2000, s. 22.

Enquire about this item
We are happy to answer any question!
+48 58 550 16 05
Treści zawarte w niniejszej witrynie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego.

Sopocki Dom Aukcyjny Sp. z o.o.

ul. Boh. Monte Cassino 43

81-768 Sopot

 

58 550 16 05

Bid on-line
with our app!
Google PlayGoogle Playsee more
Newsletter
Join the newsletter and stay up to date!
Sign up