brąz
Piotr: 177 × 79 × 26 cm, sygn. na podstawie: PIOTR M.ABAKANOWICZ 2009
Paweł: 177 × 80 × 26 cm, sygn. na podstawie: PAWEŁ ABAKANOWICZ 2009
Do pracy dołączono certyfikaty autentyczności Studia Magdaleny Abakanowicz.
PAWEŁ, 2009
pełne wymiary rzeźby: 177 x 80 x 33 cm, sygn. na poziomej belce podstawy: PAWEŁ ABAKANOWICZ 2009 MA [monogram wiązany]
Pochodzenie:
– Do 2018 własność rodziny artystki; – Od 2018 kolekcja prywatna
Rzeźby wystawiane, opisane i reprodukowane:
– Galeria Scheffel, Bad Homburg von der Höhe, 5 IX – 4 X 2009, il. s. 46, 48-49 (Paweł); s. 47, 50-51 (Piotr); – 20 Jähre sächsische Akademie der Künste, Dresden, 18 VI – 19 IX 2016, il. s. 5 Piotr);
– Ślady istnienia, W hołdzie dla Magdaleny Abakanowicz, Muzeum Współczesne, Wrocław, 22 VI – 25 VIII 2017, poz. nlb, s. 150, il. s. 78, 80-81 (Paweł), il. s. 79-80 (Piotr);
– Warszawskie Targi Sztuki, Warszawa 5 – 7 X 2018; – Magdalena Abakanowicz. Catalogue Raisonné, s. 535, kat. 1447 i 1448.
Proweniencja:
– Studio Magdaleny Abakanowicz
– kolekcja prywatna
Wystawiana:
– Magdalena Abakanowicz, Kulturzentrum Englische Kirche 05.09.2009 - 04.10.2009 / Galerie Scheffel 05.09.2009–25.10.2009, Bad Homburg vor der Höhe
– Effigies of life. Ślady istnienia a tribute to / w hołdzie dla MAGDALENA ABAKANOWICZ. Wystawa retrospektywna, Galeria Dworcowa, 23.06.2017–25.08.2017, Wrocław
– Aukcja Rzeźby. Wystawa przedaukcyjna, Sopocki Dom Aukcyjny, Bydgoszcz, 27.11–15.12.2018
Do obiektu dołączono dokumentację badawczo-konserwatorską wykonaną przez PRACOWNIĘ ANALIZ I KONSERWACJI DZIEŁ SZTUKI NCP POLAND Sp. z o.o.
Praca składa się z dwóch figur naturalnych rozmiarów przedstawiających ludzkie sylwetki stojące na podestach. Rzeźby odlano w brązie, jednak sama forma została wykonana w tak charakterystycznym dla artystki materiale, jakim jest płótno jutowe. Napięcie, jakie rodzi z kontrastu pomiędzy miękkością tkaniny oblepiającej ciało i wiernie oddającej jego organiczne kształty, oraz twardością metalu, w której zostały one utrwalone należy do jednej z cech rozpoznawczych twórczości rzeźbiarki. Korpusy rzeźb są wydrążone, nasuwają skojarzenia ze skorupami, z zewnętrzną powłoką zdjętą z żywego organizmu. Kruchość ciała, delikatność jego powłok w zderzeniu z bezwzględnością procesu przemijania oraz rozkładu, którym ono podlega absorbowały artystkę, która tworząc kolejne humanoidalne postaci próbowała zmierzyć się z ową nieuchronnością. Nieustannie powracający w twórczości Abakanowicz problem tożsamości jest szczególnie widoczny w prezentowanej przez nas rzeźbie – jedynie Piotr posiada rysy twarzy, Paweł pozbawiony jest tego podstawowego czynnika stanowiącego o tożsamości. Wydaje się, że to unikanie indywidualności brało się z czegoś, co sama artystka określiła jako dodawanie własnych obaw do tych zamierzchłych. Z jednej strony życie ludzkie odczuwane w sposób niemal bolesny w całym jego jednostkowym, biologicznym wymiarze, z drugiej widoczna fascynacja gromadą, stadem, w którym nie liczy się pojedynczy osobnik, a masa, kształtowały proces twórczy artystki. Pozornie statyczny, hieratyczny układ postaci został zaburzony dzięki ekspresyjne opracowanie ich powierzchni i zastosowaniu różnych faktur: płaszczyzn gładkich, groszkowanych oraz sugerujących splot włókien lub usłojenie. Kolorystyka rzeźb utrzymana jest w naturalnej dla brązu złotobrązowej tonacji, pokrytej równomiernie brązową patyną, z nielicznymi przetarciami. Siłę wyrazu rzeźb dodatkowo potęgują ich naturalne rozmiary – postaci dominują w otaczającej je przestrzeni. Rzeźby stanowią przykład typowych dla Magdaleny Abakanowicz realizacji – zdeformowanych figur pozbawionych konkretnych detali, które mogłyby zdradzać ich indywidualność, wskazują raczej na dehumanizację i deindywidualizację człowieka. Ich zniszczone ciała mówią o przeżytych trudach i cierpieniach, ciężarze cielesności. Bohaterowie stają się bezimienną masą. Zawężając interpretację można przyjąć, że sylwetki przedstawiają ważne dla chrześcijaństwa postaci: apostołów św. Piotra i św. Pawła – mężczyzn o silnej woli, zdolnych do przetrwania wszelkich prób i cierpień. Rzeźby stają się zatem symbolem ludzkiej wytrzymałości i determinacji; postaci skierowane w tą samą stronę sugerują ich wspólny cel i zjednoczenie w walce.