Works on Paper: Fine Art Auction / 12 October 2019

3. Julian Fałat | Myśliwy z głuszcami, ok. 1891 r.

Past auctionsWorks on Paper: Fine Art AuctionMyśliwy z głuszcami, ok. 1891 r.
return
3
Myśliwy z głuszcami, ok. 1891 r.

Julian Fałat (1853 Tuligłowy - 1929 Bystra)

Myśliwy z głuszcami, ok. 1891 r.

akwarela, papier, 74 × 39 cm
sygn. p. d.: J Fałat

"Nazwisko Fałata na terenie polskiej sztuki zabłysło odrazu, jak meteor, zdobywając szturmem uznanie kolegów i krytyki i rozgłos wśród miłośników sztuki (…) Pierwsze wystawiane jego dzieła były odrazu dziełami dojrzałemi, świadczyły nietylko o niewątpliwym talencie lecz i o wielkiej wiedzy malarskiej i opanowaniu środków sztuki (…) Oczarował wszystkich siłą i barwnością swych akwarelli. Choć o wiele wcześniej inni już artyści polscy tworzyli obrazy malowane wodnemi, jak Michałowski, Kossak, Tepa, Grabowski, że nie wymienię tu ani najstarszych ani pomniejszych, akwarele ich były jakgdyby półśrodkiem artystycznym, były jakgdyby cichem nuceniem motywu barwnego, lekkiem podkolorowywaniem kompozycji rysunkowej. Pojawienie się dzieł Fałata było tedy nowem, fascynującym zjawiskiem w tej dziedzinie. Na białej karcie wydobywał on taką potęgę barw i światła, taką siłę i rozciągłość skali, że gasły przy nich świetlne wartości barw olejnych.”
Artysta Stefan Popowski we wstępie do katalogu „Wystawy Jubileuszowej dzieł Juljana Fałata. Przewodnik No XVII”, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie 1926, s. 5

Fundamentalne dla dorobku artystycznego Juliana Fałata są dwa nurty dominujące w jego twórczości, stanowiące równocześnie rozpoznawalny rys jego dzieł. Mowa tu oczywiście o tak zwanych fałatowskich śniegach, przedstawiających zakola rzek oraz o realizacjach poświęconych tematyce myśliwskiej. Zwłaszcza ta druga kategoria prac zajmuje zaszczytne miejsce w ouevre Fałata z uwagi na ich znaczenie w rozwoju artystycznej kariery malarza. Momentem o wielkim znaczeniu okazało się uczestnictwo w polowaniach organizowanych w Nieświeżu, w których bawili książę Antoni Radziwiłł oraz książę Prus, późniejszy cesarz Wilhelm II Hohenzollern. Wydarzenie to zaowocowało stworzeniem kilkudziesięciu kompozycji, z czego kilkanaście w formie fotograficznych reprodukcji zostało opublikowanych i wydanych w pamiątkowej tece. Rozwinęło także wykazywane już wcześniej przez artystę zainteresowanie tematyką myśliwską (przytoczmy chociażby kompozycje Pejzaż leśny ze zwierzyną, 1879; Górale myśliwi, 1881) oraz przyniosło rozgłos wśród krytyków i społeczeństwa. W obrębie dzieł inspirowanych łowiectwem, można wyodrębnić u Fałata i przytoczyć za Malinowskim cztery zasadnicze kręgi tematyczne: wyjazd na polowanie, podejście do zwierzyny (nagonka), odpoczynek myśliwych po polowaniu oraz powrót z polowania (J. Malinowski, Julian Fałat, Warszawa 1985, s. 29). Wśród tych prac wyjątkowe są wykonane w technice akwareli portrety myśliwych. Mają one charakter reportażowy, poprzez uwiecznienie momentu powrotu z upolowaną zwierzyną. Jednocześnie implikują niezwykły talent Fałata w posługiwaniu się akwarelą oraz umiejętność szczegółowego oddania fizjonomii portretowanej postaci za pomocą techniki, która zwykle stosowana była do uwiecznienia ulotnych wrażeń plenerowych.

Hammer price
52 000 zł
Enquire about this item
We are happy to answer any question!
+48 58 550 16 05
Treści zawarte w niniejszej witrynie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego.

Sopocki Dom Aukcyjny Sp. z o.o.

ul. Boh. Monte Cassino 43

81-768 Sopot

 

58 550 16 05

Bid on-line
with our app!
Google PlayGoogle Playsee more
Newsletter
Join the newsletter and stay up to date!
Sign up