/ 25 January 2025

1. Alfred Wierusz-Kowalski | Sanna, przed 1912 r.

Past auctionsSanna, przed 1912 r.
return
1

Alfred Wierusz-Kowalski (1849 Suwałki - 1915 Monachium)

Sanna, przed 1912 r.

olej, deska, 36,5 × 57,3 cm
sygn. l. d.: „A Wierusz-Kowalski”

na odwrocie stara nalepka monachijskiej galerii (druk, stempel): „Galerie Heinemann, München |11322 |FOTO”

Pochodzenie:
– Galeria Heinemann, Monachium (od 1912); praca skatalogowana pod numerem 11322
– od 1915 kolekcja Georga Baumanna, Stuttgart, (zakupiony z Galerii Heinemann, Monachium)
– Aukcja Sothebys`s, 14.08.2006, Londyn, poz. 213
– Aukcja Agra Art, 14.10.2012, Warszawa, poz. 35
– kolekcja prywatna, Polska

Do obrazu dołączona ekspertyza Elizy Ptaszyńskiej (ekspertki i autorki wielu publikacji poświęconych twórczości Alfreda Wierusza- Kowalskiego, kustoszki Muzeum Okręgowego w Suwałkach będącego w posiadaniu obszernej kolekcji „wieruszainów”).

Galeria Heinemann w Monachium została założona w 1872 roku przez malarza Davida Heinemanna (1819–1902). Ta prestiżowa galeria pierwotnie mieściła się na Promenadeplatz, później przeniesiono ją na Prinzregentenstrasse, a od 1904 roku na Lenbachplatz. Firma miała oddziały m.in. we Frankfurcie nad Menem, Nicei i Nowym Jorku. Galeria Heinemann odgrywała jedną z głównych ról w życiu artystycznym miasta. Poza sprzedażą dzieł sztuk organizowała liczne wystawy, zarówno w Niemczech (np. Drezno, Hamburg), jak i innych miastach europejskich, Londynie, Wiedniu, Nicei. W tej właśnie galerii swoje obrazy prezentował Alfred Wierusz-Kowalski. Artysta w latach 80-tych XIX wieku współpracował z kilkoma niemieckimi salonami, w tym z Galerią Wimmer i Fleischmanna. U Heinemanna artysta pokazał 116 prac. Wszystkie te dzieła były skatalogowane. Wśród nabywców prac Alfreda były osoby spoza Monachium, czasem też zdarzał się nabywca z Polski. (Literatura: Eliza Ptaszyńska, Alfred Wierusz-Kowalski 1849–1945, Warszawa 2011, s. 128–129.)
W swojej twórczości Alfred Wierusz-Kowalski wielokrotnie sięgał po motywy związane z życiem codziennym polskiej wsi. „Nieodłączne elementy twórczości Alfreda Wierusza-Kowalskiego to człowiek i koń w pejzażu, również w obrazach o tematyce rodzajowej, osadzonych w realiach polskiej wsi. Barwne, dynamiczne sceny chłopskie odznaczają się trafnością obserwacji wiejskiej obyczajowości i nierzadko nutką łagodnego humoru, lecz przede wszystkim różnorodnością motywów. Są wśród nich wyjazdy i powroty z kościoła czy jarmarku, wesołe przejażdżki, zaloty dziarskich parobków
i dziewcząt, orszaki weselne, niekiedy sceny pracy w polu. Do ulubionych przez artystę należą wielopostaciowe kawalkady sań lub wozów w rozległym, pełnym powietrza pejzażu. Stroje postaci (…) są zazwyczaj stylizowane, czasami inspirowane kostiumem krakowskim. Konie malowane z dużym znawstwem budowy i z właściwym polskim artystom, znakomitym wyczuciem ruchu, zdradzają u malarza nieprzeciętny talent
animalisty”. A. Dajnowska, Alfred Wierusz-Kowalski (1849–1915), [w:] Polscy malarze z Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Monachium, Warszawa 2002, s. 12

Enquire about this item
We are happy to answer any question!
+48 58 550 16 05
Treści zawarte w niniejszej witrynie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego.

Sopocki Dom Aukcyjny Sp. z o.o.

ul. Boh. Monte Cassino 43

81-768 Sopot

 

58 550 16 05

Bid on-line
with our app!
Google PlayGoogle Playsee more
Newsletter
Join the newsletter and stay up to date!
Sign up