Aukcja Dzieł Sztuki / 9 maja 2020

15. Tymon Niesiołowski | Kąpiące się

Strona głównaAukcje archiwalneAukcja Dzieł SztukiKąpiące się
powrót
15
Kąpiące się - 1Kąpiące się - 2

Tymon Niesiołowski (1882 Lwów-1965 Toruń)

Kąpiące się

olej, płótno, 38 × 42 cm w świetle ramy
sygn. l. d.: Tymon

W latach 1917–1922, będąc związanym z ugrupowaniem Formistów, Tymon Niesiołowski wielokrotnie podejmował w swej twórczości motyw kąpiących się kobiet. Zarówno temat, jak i często powtarzająca się kompozycja tych prac, zdradzają fascynację malarstwem Paula Cezanne’a, z którym artysta zapoznał się podczas pobytu w Paryżu w 1907 roku. Pierwsza znana praca Niesiołowskiego o tej tematyce, publikowana w piśmie „Maski”, to zaginiony rysunek „Kobiety” z 1918 roku.
„Bo też Niesiołowski nie daje się skrępować żadną nadrzędną regułą. I on, jak inni jego koledzy — formiści, przeszedł cézannowskie wtajemniczenie w nowy sposób budowania przestrzeni; daje temu wyraz paru swoich obrazach. W pejzażach, w „Sielance”, gdzie głębia notowana jest spiętrzeniami planów, gdzie zatracają się linie konturów. W obrazie tym ujawnia zresztą pogodna dezynwoltura Niesiołowskiego wobec malarskich systemów: przy świadomym bryłowaceniu i geometryzowaniu form, przy postcézannowskim sposobie organizowania przestrzeni. Niesiołowski wprowadza modelujący wypukłości światłocień. […] Ale prócz tych postulatów warsztatowych składa Niesiołowski deklarację bardzo dla siebie znamienną: „Zadaniem obrazu jest dawać uczucie spokoju w oderwaniu od codziennej rzeczywistości”. I to jest chyba credo najbardziej osobiste, najszczerzej urzeczywistniane. Jakże chętnie malarz przenosi się w świat rozmarzonej półbaśni! Czymże innym jest „Toaleta”, pełna spokoju i muzykalności giętkich linii? Czymże innym malowany w tym samym 1919 r. obraz „W kąpieli”, w którym, oprawiona w klamrę dwóch wątłych drzewek, w rytmicznie kształtowany, zielony brzeg jeziora, w krąg koncentryczny na szafirowej wodzie, widnieje naga sylwetka kąpiącej się kobiety, w skłonie powtarzającym skłon gałęzi, a za jej plecami zwiesza się szmat winno-czerwonej draperii. Wszystko się w tym obrazie rymuje, współdźwięczy w: dekoracyjnym układzie. Nie darmo młody uczeń Wyspiańskiego usłyszał i zapamiętał słowa mistrza: „Obraz jest dobry wówczas, jeżeli jest dekoracyjny, tylko dekoracyjny obraz może być dobry”.” Joanna Pollakówna, w: Tymon Niesiołowski, katalog wystawy, Muzeum Narodowe, Warszawa 1982, s. 7–8
Niesiołowski w swoich kompozycjach przesiąkniętych arkadyjskim duchem, ukazywał postaci kapiących się, lub odpoczywających kobiet, mężczyzn w idyllicznych sceneriach. Motywy te artysta wykorzystywał zarówno po powrocie z Paryża, ale kontynuował je również w następnych latach. Kolejne powstałe kompozycje Tymon przetwarzał, uwidaczniając w nich inspiracje i podziw twórczością innych artystów. Początkowo widać było dużą inspirację malunkami Cézanne’a, czy Renoira. W obrazach z lat 1924–1932 widać szczególny związek tych właśnie scen z malarstwem Pablo Picassa. Wtedy to bohaterowie tych właśnie scen przybierali masywniejsze, bardziej bryłowate sylwetki, przypominające te z lat 1917–1925 z obrazów hiszpańskiego artysty. (Literatura: Tymon Niesiołowski (1882–1965). Katalog wystawy monograficznej, Muzeum Okręgowe w Toruniu, październik – grudzień 2005, s. 65.)

* Do obiektu zostanie doliczona opłata wynikającą z tzw. droit de suite, tj. prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymywania wynagrodzenia z tytułu dokonanych zawodowo odsprzedaży oryginalnych egzemplarzy dzieł. Opłata będzie obliczana gdy równowartość kwoty wylicytowanej przekroczy 1000 zł. Do 500 000 zł wynosi 5% od kwoty wylicytowanej, a powyżej 500 000 wynosi 3% od kwoty wylicytowanej. W Polsce droit de suite reguluje art. 19-195 ustawy o prawach autorskich i pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. z późniejszymi zmianami, zgodnie z obowiązującą w Unii Europejskiej dyrektywą 2001/84/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 września 2001 r. w sprawie prawa autora do wynagrodzenia z tytułu odsprzedaży oryginalnego egzemplarza dzieła sztuki.

Tymon Niesiołowski
Polski malarz, grafik i pedagog, członek grupy Rytm. Absolwent ASP w Krakowie, gdzie był uczniem Józefa Mehoffera, Stanisława Wyspiańskiego i Teodora Axentowicza. Aktywnie działał w grupach artystycznych m.in. Grupie pięciu i Ekspresjonistach polskich. W 1926 roku zamieszkał w Wilnie i pracował jako wykładowca w szkole rzemiosł artystycznych. Od 1937 roku docent na uniwersytecie w Wilnie, gdzie wykładał malarstwo monumentalne. Po II wojnie światowej zamieszkał w Toruniu i tam prowadził pracę dydaktyczną do 1960 roku na Wydziale sztuk plastycznych UMK. Artysta pozostawił po sobie niezwykłą, bogatą spuściznę. W jego twórczości widać wyraźne wpływy malarstwa europejskiego, które na swój sposób adaptował do swojej twórczości. Widać jak Niesiołowski początkowo sięgał po zdobycze secesji; kolejno w następnych etapach zwracał się ku stylistyce malarstwa Paula Gauguina czy Władysława Ślewińskiego. Nie został obojętny na sztukę formistów. W końcu w latach 30-tych zwrócił się ku koloryzmowi. Artysta malował martwe natury, pejzaże, często zawracał się ku motywom cyrkowym. Do najbardziej charakterystycznych dzieł Niesiołowskiego należą portrety oraz akty, w których kompozycje były budowane płaską plamą barwną ograniczoną wyraźnie zaznaczonym konturem.
Czytaj więcej
Zapytaj o obiekt
Chętnie odpowiemy na każde pytanie!
+48 58 550 16 05
Treści zawarte w niniejszej witrynie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego.

Sopocki Dom Aukcyjny Sp. z o.o.

ul. Boh. Monte Cassino 43

81-768 Sopot

 

58 550 16 05

Licytuj on-line
dzięki naszej aplikacji!
Google PlayGoogle Playzobacz więcej
Newsletter
Dołącz do newslettera i bądź na bieżąco!
Zapisz się