akwarela, pastel, karton, 94 × 68 cm
sygn. p. d.: Axentowicz (zatarta)
Prezentowana praca stanowi wariant kompozycyjny do obrazu olejnego z ok. 1900 roku pod tytułem Jesień (obraz reprodukowany w katalogu wystawy monograficznej „Teodor Axentowicz 1859–1938”, Muzeum Narodowe w Krakowie, 1998 poz. I.43 oraz pastelu Nimfa i satyr po 1900 repr. W.w. katalogu poz. III.29, Muzeum Narodowe w Krakowie).
W latach 1878-1882 uczęszczał do monachijskiej ASP, gdzie pobierał nauki u Gabriela Hackla, Alexandra Waguera i Gyuli Benczura. W 1882r. wyjechał do Wenecji oraz do Paryża, gdzie uczył się w E.A.Carolusa - Durana. W Paryżu był do 1895r., zajmował się tam ilustrowaniem i kopiowaniem dziel dawnych mistrzów. Od 1895-1934r. był profesorem w SSP W Krakowie, na to stanowisko powołał go Julian Fałat. Był też współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". Wiele podróżował był m.in. w Londynie, Włoszech, Stanach Zjednoczonych. W 1897r. założył szkole malarstwa dla kobiet. Otrzymał członkostwo Societe Nationale dex Beaux-Arts za portret Wiktora Osławskiego (1890r.) Malował przede wszystkim olejem, ale od 1890r. zaczął używać pasteli. W jego twórczości można zauważyć wpływ secesji oraz symbolizmu.