pastel, akwarela, papier, 96,5 × 65,5 cm w świetle ramy
sygn. p. d.: T.Axentowicz
Sportretowana to Ata Zakrzewska, krakowska piękność, jedna z dwóch ulubionych modelek artysty. Pozowała do najsłynniejszych prac Axentowicza jak ?Rudowłosa? (około 1899 r, MNK) czy zmysłowa ?Wiosna? (około 1900 r., MNP). Sportretowana Ata to kwintesencja maniery malarskiej Axentowicza, ukazującej młodą ponętną femme fatale w półpostaci w niezidentyfikowanym wnętrzu. Włosy jako atrybut kobiecości zostały szczególnie uwydatnione poprzez zmysłową fantazyjną linię i rudawą kolorystykę zestawioną z subtelnością niemalże alabastrowego ciała modelki. Ukazany wazon zapewne symbolizuje kruchość ludzkiego życia, ale także kobiece łono i płodność.
W latach 1878-1882 uczęszczał do monachijskiej ASP, gdzie pobierał nauki u Gabriela Hackla, Alexandra Waguera i Gyuli Benczura. W 1882r. wyjechał do Wenecji oraz do Paryża, gdzie uczył się w E.A.Carolusa - Durana. W Paryżu był do 1895r., zajmował się tam ilustrowaniem i kopiowaniem dziel dawnych mistrzów. Od 1895-1934r. był profesorem w SSP W Krakowie, na to stanowisko powołał go Julian Fałat. Był też współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". Wiele podróżował był m.in. w Londynie, Włoszech, Stanach Zjednoczonych. W 1897r. założył szkole malarstwa dla kobiet. Otrzymał członkostwo Societe Nationale dex Beaux-Arts za portret Wiktora Osławskiego (1890r.) Malował przede wszystkim olejem, ale od 1890r. zaczął używać pasteli. W jego twórczości można zauważyć wpływ secesji oraz symbolizmu.