• Opis
  • 10.
Olga Boznańska
1865 Kraków - 1940 Paryż
Portret mężczyzny

olej, tektura, 29,8 × 23,8 cm
sygn. ołówkiem p. d.: Olga Boznańska
Na odwrocie nalepka z autorskim (?) napisem atramentem: Portrait/L`homme blond/Olga Boznańska

„Opierając swe studja na gruntownej znajomości formy, na sumiennej obserwacji, przestrzega ona zawsze ścisłości w rysunku, zwięzłości w modelacji, a całość ożywia, akcentując tylko pewne szczegóły, a zaznaczając resztę. Benedyktyńska to praca malowanie portretu przez pannę Boznańską. Tygodnie całe spędza na malowaniu jednego modela, szukając w nim tego, co najcharakterystyczniejsze, co najważniejsze, aż dochodzi do jak największej ekonomji szczegółów. I portret powstaje tak bezpośrednio, że w pracy w nim nie czuć wcale.”
Adolf Bazer, Olga Boznańska, „Sztuka”, listopad-grudzień 1904, nr 8–9, s. 378.

Estymacja: 70 000 - 95 000 zł
Cena wywoławcza: 48 000 zł
Olga Boznańska
1865 Kraków - 1940 Paryż
W latach 1883 ? 86 kształciła się pod kierunkiem K. Pochwalskiego i J. Siedleckiego. Studiowała w Monachium u J. Brandta i A. Wierusza Kowalskiego. Wystawiała w Krakowie, Warszawie, Lwowie, Monachium, Wiedniu i Londynie zdobywając liczne nagrody i medale. W 1895 r. w berlińskim piśmie Bazar zaliczono Boznańską do dwunastu najlepszych malarek Europy. Jesienią 1898 r. przeniosła się na stałe do Paryża, gdzie aktywnie uczestniczyła w życiu artystycznym, a jej prace trafiły do kolekcji państwowych i wielu, prywatnych. Od 1899 r. posiadała własną pracownię. W 1912 r. została odznaczona Francuską Legią Honorową, orderem Polonia Restituta w 1938 r., a w 1939 r. Grand Prix na Wystawie Expo w Paryżu. Główną domeną jej malarstwa była sztuka portretowa. Wirtuozersko operowała światłem i zgaszoną paleta barwną, koncentrując się na pogłębianiu analizy psychologicznej i charakterologicznej modela. Obok portretów wspaniałym świadectwem jej malarskich umiejętności są motywy paryskie, martwe natury i kompozycje kwiatowe. Zamiłowanie do tonów srebrzystych, szarych i chłodnych, stało się znamienne dla całej jej twórczości. Charakterystyczna jest również dynamiczna szkicowość form, miękkość konturu i migotliwość barw.