Aukcja École de Paris / 6 kwietnia 2019

5. Mojżesz Kisling | Pejzaż z Sanary-sur-Mer, 1951 r.

Strona głównaAukcje archiwalneAukcja École de ParisPejzaż z Sanary-sur-Mer, 1951 r.
powrót
5
Pejzaż z Sanary-sur-Mer, 1951 r.

Mojżesz Kisling (1891 Kraków - 1953 Sanary-sur-Mer)

Pejzaż z Sanary-sur-Mer, 1951 r.

olej, płótno, 60 × 73 cm
sygn. i dat. l. d.: Kisling 1951

na krośnie nalepki: dwie nalepki z Galerii Drouant-David w Paryżu; nalepka transportowa z Petit Palais z Genewy, nalepka z maszynopisem: DOND’ARTHUR RUBINSTEIN 1984; M.KISLING z numerem: 76; okrągła nalepka transportowa: H.GERFAUD (…) Paris, INTERNATIONAL ART TRANSPORT (…) PARIS, papierowa nalepka z odręcznym napisem: PHOTO no 43 oraz nalepka z maszynopisem z opisem obrazu
Pochodzenie:
– Galeria Drouant-David, Paryż
– Kolekcja pianisty Arthura Rubinsteina, Los Angeles
– Kolekcja Oscar’a Ghez’a de Castelnuovo, Musee du Petit Palais, Genewa
– Kolekcja prywatna, Francja
– Kolekcja prywatna, Polska
Wystawiany:
– Kisling. Ibaraki, Muzeum d’art Moderne, 1.01–1.06.2007,
– Yokohama, Sogo Museum 26.06–8.08.2007
– Kitakyushu Municipal Museum, 1.09–8.10.2007
– Fuchu, Fuchu City Art Museum of Art, 13.10–18.10.2007
– Nagoya, Matsuzukaya Museum 23.10–24.12.2007
Reprodukowany:
– Jean Kisling, Henri Troyat, Wyd. Jean Kisling, Tom 2, 1982, nr XXIV, str. 254.
– Millon & Associes – Matsart, Paris & Jerusalem, International Fine Art Summer Auction, 2011, poz. 120


Południe Francji od zawsze przyciągało artystów, pisarzy, twórców. W latach 20. i 30. XX wieku sporą popularnością cieszyło się m.in. urokliwe miasteczko Sanary-sur-Mer. Przyjeżdżali tam m.in. Jean Cocteau, Ernest Hemingway, Aldous Huxley, Bertolt Brecht czy Thomas Mann. Na początku trzeciej dekady poprzedniego stulecia miejscowość odkrył też Mojżesz Kisling. Od 1921 roku Kisling pracował w Sanary z Szymonem Mondzainem, bliskim przyjacielem jeszcze z czasów krakowskiej ASP oraz Andre Derainem – wówczas już uznanym artystą, współtwórcą fowizmu. W 1926 r. wybudował w tam willę, w której spędzał czas z żoną Renee i synami Guyem i Jeanem. II wojna światowa zmusiła artystę do opuszczenia Europy, ale już w 1946 r. wrócił do Sanary-sur-Mer i mieszkał w nim do śmierci w 1953 r. Przebywając na południu Francji, często nawiązywał w swojej twórczości do motywów widoków śródziemnomorskich portów i prowansalskich pejzaży. Zajmował się wtedy malarstwem figuratywnym, realistycznym, nawiązującym do klasycznych wzorców. Owe tendencje pojawiały się w Europie w szerszych kręgach i zyskały miano „nowej rzeczowości”. Także Kisling, posługując się precyzyjnym rysunkiem, dbając o harmonijny wyraz kompozycji nawiązywał do nowego klasycyzmu. Bliski mu duch Południa wyrażał się nie tylko w ekspresji koloru, lecz także porządku przedstawienia przywodzący na myśl dzieła Starożytnych. „W pejzażach Kisling nawiązywał także do szesnastowiecznych schematów kompozycyjnych, przedstawiając krajobrazy rozległe, budowane kulisowo, o sugestywnie oddanej głębi przestrzennej.” (Irena Kossowska, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, grudzień 2001, culture.pl/pl/tworca/mojzesz- -moise-kisling, dostęp na 01.03.2019 r.)

W otaczającej go, śródziemnomorskiej przyrodzie odnalazł odpowiednik własnej natury, zmiennej, wybuchowej, gorącej. W miarę upływu czasu czuł się coraz bardziej związany z południem, a dialog z prowansalską naturą trwał do końca twórczej drogi artysty. Kislingowi, tak jak wielu współczesnym mu malarzom
pracującym w Saint Tropez, kolor objawił się z całą mocą.
M. Chrzanowska-Foltzer, „Rozmowy prowansalskie” – Polscy malarze na południu Francji od 1909 roku do dziś, „Archiwum emigracji. Studia – szkice – dokumenty” 2011, z. 1–2, s. 300



* Do obiektu zostanie doliczona opłata wynikającą z tzw. droit de suite, tj. prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymywania wynagrodzenia z tytułu dokonanych zawodowo odsprzedaży oryginalnych egzemplarzy dzieł. Opłata będzie obliczana gdy równowartość kwoty wylicytowanej przekroczy 1000 zł. Do 500 000 zł wynosi 5% od kwoty wylicytowanej, a powyżej 500 000 wynosi 3% od kwoty wylicytowanej. W Polsce droit de suite reguluje art. 19-195 ustawy o prawach autorskich i pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. z późniejszymi zmianami, zgodnie z obowiązującą w Unii Europejskiej dyrektywą 2001/84/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 września 2001 r. w sprawie prawa autora do wynagrodzenia z tytułu odsprzedaży oryginalnego egzemplarza dzieła sztuki.

Mojżesz Kisling
Malarz żydowskiego pochodzenia, jeden z przedstawicieli École de Paris. W latach 1907–1911 studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Józefa Pankiewicza. Już wtedy zaczął odnosić liczne sukcesy, a jego prace przyniosły mu nagrody. Zaraz po studiach wyjechał do Paryża, gdzie zamieszkał w słynnej dzielnicy Montmartre. Na swej artystycznej drodze poznał wiele wybitnych postaci ówczesnej sceny artystycznej, jak na przykład Amedeo Modigliani, który namalował portret Kislinga w 1916 roku. Malarstwo Kislinga wzbudzało powszechny podziw, szczególnym zainteresowaniem cieszyły się portrety oraz akty o surrealistycznych formach. Brał udział w licznych wystawach sztuki współczesnej polskiej, między innymi w Paryżu oraz Brukseli.
Czytaj więcej
Zapytaj o obiekt
Chętnie odpowiemy na każde pytanie!
+48 58 550 16 05
Treści zawarte w niniejszej witrynie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego.

Sopocki Dom Aukcyjny Sp. z o.o.

ul. Boh. Monte Cassino 43

81-768 Sopot

 

58 550 16 05

Licytuj on-line
dzięki naszej aplikacji!
Google PlayGoogle Playzobacz więcej
Newsletter
Dołącz do newslettera i bądź na bieżąco!
Zapisz się