akwarela, papier, 41 x 64 cm, sygn. i dat. l.d.: Lucjan Jagodziński / 41
* Do obiektu zostanie doliczona opłata wynikającą z tzw. droit de suite, tj. prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymywania wynagrodzenia z tytułu dokonanych zawodowo odsprzedaży oryginalnych egzemplarzy dzieł. Opłata będzie obliczana gdy równowartość kwoty wylicytowanej przekroczy 1000 zł. Do 500 000 zł wynosi 5% od kwoty wylicytowanej, a powyżej 500 000 wynosi 3% od kwoty wylicytowanej. W Polsce droit de suite reguluje art. 19-195 ustawy o prawach autorskich i pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. z późniejszymi zmianami, zgodnie z obowiązującą w Unii Europejskiej dyrektywą 2001/84/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 września 2001 r. w sprawie prawa autora do wynagrodzenia z tytułu odsprzedaży oryginalnego egzemplarza dzieła sztuki.
Lucjan Jagodziński Uczył się w Szkole Rysunku i Malarstwa Aleksandra Muraszki w Kijowie (1914-1916), w petersburskiej Akademii Sztuk Pięknych (1916-1917) oraz w prywatnej Szkole Konrada Krzyżanowskiego w Warszawie (1921-1922). Podczas pobytu w Paryżu, w latach 1928/29 korzystał też ze wskazówek Olgi Boznańskiej. W latach 1930-1933 był asystentem w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych. Malował portrety, akty, kompozycje figuralne, ale główną domeną jego twórczości była grafika użytkowa. Projektował ilustracje, znaczki, afisze i plakaty. W latach 1925 – 1939 wystawiał w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych, a po wojnie brał, m.in. udział w II Ogólnopolskiej Wystawie Plakatu w Zachęcie. Współpracował z Wydawnictwem Artystyczno-Graficznym (1952-1955), z Filmem Polskim czy kwartalnikiem „Świat Mody”. Był autorem plakatów filmowych, m.in. do „Przygody na Mariensztacie” (1954) czy „Moulin Rouge” (1957), plakatu „Spartakiada 1951 roku” oraz licznych plakatów propagandowych, np. „Niech żyje nam górniczy stan” czy „Plon niesiemy plon...”.
Czytaj więcej