Aukcja Prac na Papierze: Sztuka dawna / 9 lutego 2019

4. Juliusz Kossak | Portret Adama Hr. Potockiego z Buczacza, 1849 r.

Strona głównaAukcje archiwalneAukcja Prac na Papierze: Sztuka dawnaPortret Adama Hr. Potockiego z Buczacza, 1849 r.
powrót
4
Portret Adama Hr. Potockiego z Buczacza, 1849 r.

Juliusz Kossak (1824 Nowy Wiśnicz - 1899 Kraków)

Portret Adama Hr. Potockiego z Buczacza, 1849 r.

ołówek, gwasz, kredka, papier, 27 × 20 cm
sygn. i dat. l. d.: Juliusz Kossak / 849
na odwrocie opisany: Portret Adama Hr. Potockiego z Buczacza | Robił Kossak przed wyjazdem swoim zagranicę

Adam hr. Potocki h. Pilawa (Złota) – cesarski major wojsk austriackich, właściciel dóbr ziemskich w Buczaczu, położonym w powiecie kołomyjskim w Galicji. Syn Marcelego Potockiego i Teresy z d. Oborskiej. Urodzony w Buczaczu w 1804 roku. Około 1830 r. wszedł w związek małżeński z Filipiną Dittmayer von Rusfelden, z którą miał trójkę synów: Emila, Artura i Oskara. Genealogicznie dał początek tzw. II szczepowi Pilawy Złotej, II linii Lwowskiej oraz III gałęzi Rodu Potockich. Zmarł
w Podpieczarach w 1890 r. w wieku 86 lat.

Oferowany w katalogu portret hrabiego Adama Potockiego pochodzi z wczesnego okresu w twórczości artysty, w literaturze określonego przez lata 1843-1855. Kluczowa dla tego czasu była znajomość z późniejszymi mecenasami jego sztuki, hrabiami Kazimierzem i Juliuszem Dziedzuszyckimi, poprzez których nawiązał ważne kontakty ze środowiskiem ziemiańskim i pierwsze zlecenia. Zapraszany do majątków przez przyjaciół swoich protektorów, gościł w Małopolsce, na Podolu, Wołyniu i Ukrainie. Pobyty te zaowocowały powstaniem licznych portretów właścicieli ziemskich, studiów koni oraz scen obrazujących przejażdżki i polowania. Portret hrabiego Adama Potockiego h. Złota Pilawa powstał, na krótko przed wyjazdem artysty do Petersburga, gdzie spędził kilka miesięcy między 1849 a 1851 rokiem. Stanowi egzemplifikację chętnie stosowanej wówczas przez Kossaka techniki polegającej na podmalowaniu gwaszem rysunku wykonanego ołówkiem i kredkami, cieniowanego białą kreską. Już na wczesnym etapie twórczości prace artysty świadczyły o doskonałym zmyśle obserwacji i umiejętności przelania wrażeń wzrokowych na papier.

Juliusz Kossak
Studiował prawo na Uniwersytecie Lwowskim, jednocześnie pobierając lekcje rysunku u J. Maszkowskiego. Korzystał ze wskazówek artystycznych P. Michałowskiego. W latach 1853–55 mieszkał w Warszawie, po czym wyjechał na kilka lat do Paryża, gdzie oddziałał na niego kontakt z twórczością H. Verneta. Po powrocie do Warszawy w roku 1860 artysta otworzył własną pracownię, podjął też wieloletnią współpracę z Tygodnikiem Ilustrowanym. Wiele podróżował, m.in. do Monachium, gdzie podjął studia w pracowni F. Adama. W roku 1869 osiadł w Krakowie. Artysta najchętniej podejmował w swej twórczości tematy batalistyczne; malował epizody z bohaterskich dziejów narodu i tematy związane z życiem szlacheckiego dworu, przy czym istotnym motywem był koń, malowany przez niego z wielkim znawstwem. Historia i literatura polska stanowiły dla artysty niewyczerpane źródło tematów. Celował szczególnie w technice akwareli. W latach 70-tych zaczął tworzyć cykle ilustrujące dzieje rodów szlacheckich. Swoje prace prezentował na wielu wystawach, m.in. w TPSP w Krakowie, Lwowie i Poznaniu, ponadto w warszawskim TZSP, salonach J. Ungera i A. Krywulta, a także za granicą – w Paryżu, Monachium, Wiedniu, czy w Berlinie.
Czytaj więcej
Cena wylicytowana
18 000 zł
Zapytaj o obiekt
Chętnie odpowiemy na każde pytanie!
+48 58 550 16 05
Treści zawarte w niniejszej witrynie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego.

Sopocki Dom Aukcyjny Sp. z o.o.

ul. Boh. Monte Cassino 43

81-768 Sopot

 

58 550 16 05

Licytuj on-line
dzięki naszej aplikacji!
Google PlayGoogle Playzobacz więcej
Newsletter
Dołącz do newslettera i bądź na bieżąco!
Zapisz się