Aukcja Dzieł Sztuki / 12 maja 2018

2. Józef Brandt | Portret mężczyzny

Strona głównaAukcje archiwalneAukcja Dzieł SztukiPortret mężczyzny
powrót
2
Portret mężczyzny - 1Portret mężczyzny - 2

Józef Brandt (1841 Szczebrzeszyn - 1915 Radom)

Portret mężczyzny

olej, płótno, 39,8 × 31,3 cm
sygn. p. g.: Józef Brandt z Warszawy
Na odwrocie nalepka wystawowa: Józef Brandt – uczniowie i przyjaciele, Muzeum Okręgowe w Radomiu, grudzień 1998 – maj/lipiec 1999 oraz nalepka depozytowa z Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu

Obraz posiada ekspertyzę Zofii Katarzyny Posiadały
Wieloletni depozyt w Muzeum Okręgowym w Radomiu
Wystawiany:
Józef Brandt. Pracownia artysty, Muzeum Okręgowe w Suwałkach, 30 maja – 1 września 2000 Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu (depozyt)
Reprodukowany:
Józef Brandt. Pracownia artysty, Muzeum Okręgowe w Suwałkach, 30 maja – 1 września 2000, s. nlb.

Prezentowany w katalogu „Portret mężczyzny” pędzla Józefa Brandta stanowi okazję do poszerzenia kolekcji o obiekt, będącym niezwykłym rarytasem na rynku aukcyjnym. Malarstwo portretowe nieczęsto pojawia się na aukcjach w kontekście twórczości Brandta. Choć artysta zdobył rozgłos i sławę jako malarz – batalista, rozmiłowany w dynamicznych kompozycjach, był on również niezrównanym portrecistą, czego dobitny przykład stanowi oferowany na aukcji obraz, w którym dopatrzeć się można reminiscencji holenderskiej sztuki portretowej. W czasach Brandta wzorem do naśladowania, zarówno pod względem techniki, jak i tematu, było malarstwo starych mistrzów holenderskich. Zachwycano się „muzealnym tonem” ich obrazów, czyli stonowaną, monochromatyczną niemal kolorystyką. (I. Olchowska- -Schmidt, „Józef Brandt”, Kraków 1996, s. 9). To właśnie ten „muzealny ton” był jedną z cech wspólnych i charakterystycznych dla środowiska monachijskiego, którego koryfeuszem był Józef Brandt. Jak pisał W. Husarski na łamach Sztuk Pięknych”: „Dzieła te utrzymane są w dosyć szlachetnym, ciepłym i głębokim tonie, odziedziczonym po romantyzmie, w tonie, który obowiązuje wciąż jeszcze wśród lepszego towarzystwa malarskiego, w którym czuje się wpływ sztuki holenderskiej, i z którym bez najmniejszego powodzenia, a raczej ku ogólnemu właśnie pośmiewisku walczyć usiłują jedynie impresjoniści francuscy. (W. Husarski, „Józef Brandt”, „Sztuki Piękne” 1929, R. 5, nr 10, s. 382). Statyczny wizerunek mężczyzny, którego profil wydobyty został przez Brandta po mistrzowsku operowanym światłocieniowym modelunkiem, rozświetlony w złocistych, starannie dobranych tonach, pozwala spojrzeć na twórczość i warsztat artysty z nowej perspektywy, a także ukazuje wszechstronność twórczą pierwszego z monachijczyków.

Józef Brandt
Podjęte w roku 1858 w paryskiej École des Ponts et Chaussées studia inżynierskie porzucił, by zająć się malarstwem. Uczył się w pracowni L. Cognieta, a także korzystał z porad H. Rodakowskiego i J. Kossaka. W 1860 r. powrócił do kraju, by w roku następnym zadebiutować w warszawskim TZSP. W 1862 r. podjął studia w akademii Monachium w pracowniach A. Strähubera i K. Piloty’ego. W 1863 r. uczęszczał do atelier wybitnego batalisty F. Adama. Wcześnie zaczął odnosić sukcesy jako malarz. W 1867 z dużym powodzeniem zaprezentował obraz „Chodkiewicz pod Chocimem” na Wystawie Powszechnej w Paryżu. Osiedlił się w Monachium, pozostając przywódcą tamtejszej polskiej kolonii artystycznej. Począwszy od późnych lat 70-tych letnie miesiące spędzał w majątku rodzinnym żony w Orońsku koło Radomia. Twórczość artysty poświęcona jest przede wszystkim tematyce batalistycznej. Niezwykle ważne miejsce zajmuje w niej postać konia. Brandt szczegółowo oddawał stroje, broń, wszelkie historyczne rekwizyty, które z upodobaniem gromadził przez lata, tworząc wspaniałą kolekcję. Odchodził stopniowo od akademickiej konwencji w kierunku swobodnej kompozycji. Twórczość swoją prezentował zwłaszcza za granicą, jednak brał tez udział w wystawach w Polsce – w warszawskim TZSP oraz w TPSP w Krakowie. Uhonorowany wieloma medalami i odznaczeniami, m.in. Orderem Franciszka Józefa w Wiedniu w roku 1873, Krzyżem Kawalerskim Orderu św. Michała w 1881 r., Orderem Zasługi Korony Bawarskiej w 1892 r. W 1875 r. powołany na członka Berlińskiej Akademii Sztuki, w 1900 wybrany honorowym członkiem Akademii Sztuk Pięknych w Pradze. Prace artysty znajdują się w niemal wszystkich większych kolekcjach muzealnych w Polsce, jak również w wielu kolekcjach na świecie.
Czytaj więcej
Zapytaj o obiekt
Chętnie odpowiemy na każde pytanie!
+48 58 550 16 05
Treści zawarte w niniejszej witrynie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego.

Sopocki Dom Aukcyjny Sp. z o.o.

ul. Boh. Monte Cassino 43

81-768 Sopot

 

58 550 16 05

Licytuj on-line
dzięki naszej aplikacji!
Google PlayGoogle Playzobacz więcej
Newsletter
Dołącz do newslettera i bądź na bieżąco!
Zapisz się