Aukcja Dzieł Sztuki / 25 sierpnia 2018

46. Jerzy Hulewicz | Tancerka i grające fauny, 1925 r.

Strona głównaAukcje archiwalneAukcja Dzieł SztukiTancerka i grające fauny, 1925 r.
powrót
46
Tancerka i grające fauny, 1925 r.

Jerzy Hulewicz (1866 Kościanki k. Wrześni - 1941 Warszawa)

Tancerka i grające fauny, 1925 r.

olej, płótno, 87 × 116,5 cm
sygn. p.d.: Jhulewicz 1925
na odwrocie na krośnie znajdują się dwa ekslibrisy Emila Zegadłowicza (jeden autorstwa Ludwika Misky’ego).

Wystawiany:
Bunt. Ekspresjonizm poznański 1917–1925, Muzeum Narodowe w Poznaniu,16.11.2003 r. – 31.01.2004
Piękno nagości. Akt w sztuce polskiej –malarstwo, rysunek, grafika. Nagość,zmysłowość, erotyzm”, Muzeum Miasta Łodzi, 5 kwietnia – 30 czerwca 2008
Reprodukowany i opisywany:
M. Bartelik, L. Głuchowska, G. Hałasa, S. K. K ubicki, R.-C. Washton Long, K.Piotrowski, A. Salamon, Bunt. Ekspresjonizm poznański 1917–1925, Muzeum Narodowe w Poznaniu, 2003.
Piękno nagości. Akt w sztuce polskiej – malarstwo, rysunek, grafika. Nagość, zmysłowość, erotyzm (katalog z wystawy), Łódź 2008, poz. 29, str. 151.

Do obrazu dołączone ekspertyzy Janiny Ładnowskiej i Zenobii Karnickiej z Muzeum Sztuki w Łodzi (październik 2005) oraz Agnieszki Salamon z Muzeum Narodowego w Poznaniu (październik 2006).

Obraz, podobnie jak inne prace olejne artysty z tego czasu, powstał pod przemożnym wpływem tendencji panujących w sztuce europejskiej początku XX wieku – z którą Hulewicz miał bezpośredni kontakt studiując w Paryżu - szczególnie zaś kubizmu /Picasso, Braque/ – z typowym dla tego kierunku problemem przetransponowania na płaszczyznę obrazu ruchu i związanego z nim czwartego wymiaru – czasu oraz jego „barwnej” wersji – orfizmu Roberta Delaunaya. Orfickość płótna Hulewicza można przy tym rozumieć jeszcze w inny, bardziej symboliczny sposób. Kierunek powołany do życia przez Delaunaya był wg Appollinaire`a „barwnym wyprowadzeniem kubizmu z mroków monochromatyzmu” na wzór mitu o Orfeuszu swoją muzyką wyprowadzającego zmarłą żonę z otchłani piekielnych. W obrazie Hulewicza, być może tym, co wyprowadza postaci z „mroków” i chaosu tła, bardziej niż barwa, jest fauniczna muzyka, nabierająca cech orfeuszowych tonów. Bez wątpienia jest to jeden z przykładów podjęcia problemu sztuki abstrakcyjnej na gruncie polskim. Tematycznie „Tancerka i grające fauny” należy do grupy obrazów z lat 1925–1933,
w których Hulewicz podjął wątek fauna i tańczących gracji. Natomiast sposób budowania kompozycji obrazu oraz nakładania plamy barwnej zbliża go do dwu innych znanych obecnie dzieł: o rok wcześniejszego „Portretu Emila Zegadłowicza” (pierwotnie w kolekcji Emila Zegadłowicza w Gorzeniu Górnym, obecnie w zbiorach prywatnych) oraz „Ledy z łabędziem” z 1928 ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie.

Cytowane fragmenty pochodzą z opinii p. Agnieszki Salamon z 2006 r.

Jerzy Hulewicz W latach 1904-1906 studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem J.Unierzyskiego. Następnie wyjechał do Paryża i Monachium (1907-1910, 1911). Był współzałożycielem poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych, a w 1914 r. wstąpił do Koła Artystów Wielkopolskich. W 1917 r. założył wraz z bratem Witoldem dwutygodnik literacko-artystyczny "Zdrój?. W 1918 r. wstąpił do ugrupowania ?Bunt? ideologicznie pokrewnego niemieckiemu ekspresjonizmowi. Swoje prace prezentował w paryskim Salonie Niezależnych i w Salonie Jesiennym. Uczestniczył w wystawach TPSP w Krakowie, Lwowie i Poznaniu oraz w TZSP i IPS w Warszawie. Uczestniczył w prezentacjach Buntu i Formistów w Krakowie (1918), Warszawie (1919, 1920), Poznaniu (1919/1920) i Lwowie (1920). Indywidualne wystawy artysty odbyły się w poznańskim TPSP w 1910 i 1916 r. Obszerne prezentacje jego twórczości miały także miejsce w krakowskim TPSP w 1907 i warszawskim TZSP w 1909 r. Hulewicz malował akty, pejzaże oraz wizyjne kompozycje z fantastycznymi istotami czerpiąc z ikonografii symbolizmu akty i pejzaże. W początkowej fazie swej twórczości pozostawał pod wpływem estetyki kubizmu i futuryzmu, natomiast w późnych latach (zwłaszcza 30-tych) eksperymentował z oddziaływaniem barw i różnicowaniu faktury.
Czytaj więcej
Zapytaj o obiekt
Chętnie odpowiemy na każde pytanie!
+48 58 550 16 05
Treści zawarte w niniejszej witrynie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego.

Sopocki Dom Aukcyjny Sp. z o.o.

ul. Boh. Monte Cassino 43

81-768 Sopot

 

58 550 16 05

Licytuj on-line
dzięki naszej aplikacji!
Google PlayGoogle Playzobacz więcej
Newsletter
Dołącz do newslettera i bądź na bieżąco!
Zapisz się