• Opis
  • 115.
Jan Cybis
1897 Wróblin - 1972 Warszawa
Na plaży

akwarela, ołówek, 28,2 x 38,2 cm, sygn. ołówkiem p.d.: Jan Cybis, na odwrocie odręcznie: stwierdzam, że gwasz na odwrocie jest oryginalną pracą mego męża Jana Cybisa / Helena Zaremba - Cybisowa

* Do obiektu zostanie doliczona opłata wynikającą z tzw. droit de suite, tj. prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymywania wynagrodzenia z tytułu dokonanych zawodowo odsprzedaży oryginalnych egzemplarzy dzieł. Opłata będzie obliczana gdy równowartość kwoty wylicytowanej przekroczy 1000 zł. Do 500 000 zł wynosi 5% od kwoty wylicytowanej, a powyżej 500 000 wynosi 3% od kwoty wylicytowanej. W Polsce droit de suite reguluje art. 19-195 ustawy o prawach autorskich i pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. z późniejszymi zmianami, zgodnie z obowiązującą w Unii Europejskiej dyrektywą 2001/84/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 września 2001 r. w sprawie prawa autora do wynagrodzenia z tytułu odsprzedaży oryginalnego egzemplarza dzieła sztuki.

Cena wywoławcza: 5 500 zł
Jan Cybis
1897 Wróblin - 1972 Warszawa
Studia malarskie odbył początkowo w Akademii Sztuki i Przemysłu Artystycznego we Wrocławiu (1920-21), następnie zaś w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, w pracowniach J. Mehoffera, I. Pieńkowskiego oraz J. Pankiewicza. Naukę kontynuował w Paryżu, gdzie wraz z innymi studentami Pankiewicza współtworzył grupę kapistów. W 1931 r. artysta powrócił do kraju. W roku następnym, w siedzibie krakowskiego TPSP, odbyła się jego pierwsza wystawa indywidualna. Uczestniczył w wystawach warszawskiego IPS oraz krakowskiego ZPAP. W roku 1934 reprezentował polską sztukę na Biennnale w Wenecji a w 1938 r., na wystawie w Camegie Institute w Pittsburgu. W 1948 r. objął stanowisko profesora warszawskiej ASP. W latach 1955-57 wykładał w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Sopocie, po czym powrócił do macierzystej uczelni. Brał udział w wielu prezentacjach sztuki polskiej za granicą, zaś monograficzne wystawy artysty miały miejsce m.in. w Warszawie ? w galerii Zachęta (1956 r.) oraz w Muzeum Narodowym (1965 r.). Twórczość Cybisa koncentrowała się wokół zagadnień związanych z barwą i fakturą. Zaważyły na niej estetyczne koncepcje Cezanne?a i Bonnard`a, a także doświadczenia fowistów. Tematami jego dzieł są przeważnie pejzaż, martwa natura i akt.