tusz lawowany, papier, 15 x 17,5 cm w św. passe-partout
sygn. ołówkiem p. d.: Feliks Topolski
tusz lawowany, papier, 16 x 24,5 cm w św. passe-partout
sygn. i opis. p. d.: Feliks Topolski/July 1940/English lesson in the Polish Army in Scotland
na odwrocie dedykacja: Stasiowi Stańczykowi/w Dniu Imienin/Felek/Londyn-Ognisko/listopad 1943
* Do obiektu zostanie doliczona opłata wynikającą z tzw. droit de suite, tj. prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymywania wynagrodzenia z tytułu dokonanych zawodowo odsprzedaży oryginalnych egzemplarzy dzieł. Opłata będzie obliczana gdy równowartość kwoty wylicytowanej przekroczy 1000 zł. Do 500 000 zł wynosi 5% od kwoty wylicytowanej, a powyżej 500 000 wynosi 3% od kwoty wylicytowanej. W Polsce droit de suite reguluje art. 19-195 ustawy o prawach autorskich i pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. z późniejszymi zmianami, zgodnie z obowiązującą w Unii Europejskiej dyrektywą 2001/84/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 września 2001 r. w sprawie prawa autora do wynagrodzenia z tytułu odsprzedaży oryginalnego egzemplarza dzieła sztuki.
Feliks Topolski Studiował w warszawskiej ASP pod kierunkiem T. Pruszkowskiego. Założyciel Loży Malarskiej skupiającej uczniów właśnie T. Pruszkowskiego. Bywalec warszawskich salonów i kawiarni artystycznych, ilustrował „Skamandra” i „Wiadomości Literackie”. W 1935 r. wyjechał do Londynu, gdzie relacjonował obchody jubileuszu Jerzego V dla „Wiadomości Literackich”. Szybko zdobył uznanie i popularność. Ilustrował książki m. in. G. Bernarda ShaIna „Good King Charles’s Golden Days” czy „Portraits of GBS”. Dokumentował w prasie wydarzenia II wojny światowej „Britain in Peace and War” (1941), “Russia in War” (1942) i “Three Continents 1944–45” (1946). Od 1975 roku pracował nad „Pamiętnikiem stulecia” (Memoir of the 20th Century) w swojej pracowni. Na olbrzymich tekturach malował swego rodzaju zapis najważniejszych wydarzeń epoki. Do 1989 roku powstało 200 metrów bieżących obrazu o wysokości 6 metrów, wypełnionego setkami scen, postaci i twarzy, wśród których znajdują się także wizerunki Tadeusza Pruszyńskiego oraz generałów Sikorskiego i Andersa. Feliks Topolski określony został „największym artystycznym kronikarzem naszych czasów”. Pozostawił po sobie niezwykle ciekawą spuściznę: rysunki, grafiki a także obrazy sztalugowe i ścienne.
Czytaj więcej