Aukcja Dzieł Sztuki / 24 sierpnia 2019

33. Bolesław Jan Czedekowski | Pierwszy list miłosny (Tancerki), 1928 r.

Strona głównaAukcje archiwalneAukcja Dzieł SztukiPierwszy list miłosny (Tancerki), 1928 r.
powrót
33
Pierwszy list miłosny (Tancerki),
1928 r.

Bolesław Jan Czedekowski (1885 Wojniłów - 1969 Wiedeń)

Pierwszy list miłosny (Tancerki), 1928 r.

olej, płótno dublowane, 170 × 130 cm
sygn. i dat. l. d.: Czedekowski B. 1928

na odwrocie na krośnie papierowa nalepka: Republik Österreich/Zoll z orłem pośrodku
Opisywany i reprodukowany:
Hanna Muszyńska-Hoffmanowa, Alicja Okońska, „Na mil sześć tysięcy. O malarstwie Czedekowskiego”, Łódź 1976, s. 209 (poz. 109).
Maria Borowiejska-Birkenmajerowa, „Bolesław Jan Czedekowski”, Kraków 1994, il. nr 186, s. 21, 128
Pochodzenie:
Kolekcja prywatna, Polska.

„Pierwszy list miłosny” (Baletnice) artysta namalował podczas swojego pobytu w Paryżu. Artysta po sukcesie wystawy w maju 1923 przyjechał w kolejnym roku do Paryża. Planował pozostać rok, dwa – został 16 lat.
„Zamieszkał razem z rodziną przy Avenue de Breteuil 63, gdzie wynajął atelier. Lokalizacja była dla artysty znakomita — szeroka aleja z widokiem na kompleks zabudowań Pałacu Inwalidów z kościołem św. Ludwika, nad którym wznosi się potężna kopuła; tam spoczywa cesarz Napoleon I Bonaparte, który odegrał w historii Polski znaczącą rolę. Dużo przestrzeni i światła. (…) Były to lata niezwykłej wagi dla jego rozwoju twórczego. Szybko nawiązał artystyczne i towarzyskie kontakty, zyskał zamówienia na obrazy. Pozostając w zasadzie wierny swoistemu, indywidualnemu „delikatnemu realizmowi” (określenie paryskich krytyków sztuki), zaczął malować inaczej niż dotychczas. Zmieniła się jego paleta barw, a kompozycja stała się prawie niezależna od akademickich kanonów — nieraz asymetryczna, płynna, niekiedy wręcz dynamiczna. Uzyskał koloryt bardziej przejrzysty i efekt „świecenia się” obrazu zaczerpnięty od impresjonistów, a wynikający ze sposobu rozłożenia i kontrastowania barw, przy swobodnych pociągnięciach pędzla. Stosował coraz częściej inny światłocień oraz wzbogaconą gamę kolorów miękkich i głębokich: przełamanych brązów, zieleni, żółci, różu, szarego błękitu, jak również soczystych bieli i czerni”
(Maria Borowiejska-Birkenmajerowa, „Bolesław Jan Czedekowski”, Kraków 1994, s. 19).
Czedekowski był niezwykle rozchwytywanym malarzem, portretował arystokrację i słynne osobistości (m.in. cesarza austriackiego Karola I (1917), hr. Alfreda Potockiego, prezydenta Ignacego Mościckiego (1930), arcybiskupa Adama Stefana Sapiehę (1936), Ralpha Pearsona (1945), kompozytora Sergiusza Prokofiewa (1922) czy marszałka Ferdynada Focha (1925). Szczególnie entuzjastycznie pisano o jego portretach kobiecych: „(…) W mistrzowski sposób oddaje Czedekowski połysk kobiecych włosów, kolor skóry, intensywność spojrzenia, tego wszystkiego, co stanowi nie tylko o osobowości kobiety, o jej indywidualności, ale również o typie urody, sposobie bycia, siedzenia, układu rąk. Jest przy tym wykwintny, nigdy nie usiłuje osiągnąć efektów jaskrawością barw, czy ekscentrycznością póz (…)”
„Pan Czedekowski jest urzeczony ciałem ludzkim. W gruncie rzeczy nic go nie pociąga tak, jak portret i akt. Poza tym lubi on kompozycję figuralną liczniejszą i nie jest rzadkością spotykanie między jego dziełami portretów podwójnych lub potrójnych (…) .W portrecie szuka przede wszystkim i usiłuje zgłębić ekspresję plastyczną swego modelu, która naświetla jego życie wewnętrzne. Ma ambicje utrwalenia nie tylko podobieństwa fizycznego, w czym osiągnął prawdziwe mistrzostwo, lecz także jego układów i ruchów wrodzonych. (…)”
cyt. za Hanna Muszyńska-Hoffmanowa, Alicja Okońska, Na mil sześć tysięcy. O malarstwie Czedekowskiego, Łódź 1976, s. 186, 188.


* Do obiektu zostanie doliczona opłata wynikającą z tzw. droit de suite, tj. prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymywania wynagrodzenia z tytułu dokonanych zawodowo odsprzedaży oryginalnych egzemplarzy dzieł. Opłata będzie obliczana gdy równowartość kwoty wylicytowanej przekroczy 1000 zł. Do 500 000 zł wynosi 5% od kwoty wylicytowanej, a powyżej 500 000 wynosi 3% od kwoty wylicytowanej. W Polsce droit de suite reguluje art. 19-195 ustawy o prawach autorskich i pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. z późniejszymi zmianami, zgodnie z obowiązującą w Unii Europejskiej dyrektywą 2001/84/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 września 2001 r. w sprawie prawa autora do wynagrodzenia z tytułu odsprzedaży oryginalnego egzemplarza dzieła sztuki.

Bolesław Jan Czedekowski
Wybitny polski portrecista. W 1903 roku po zdaniu matury, Czedekowski podjął studia w Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu, pod kierunkiem Rudolfa Bachera oraz Christiana Griepenkerla. Tam już od samego początku odznaczał się pracowitością oraz wielkim talentem. Na drugim roku artyście przyznano medal Fügera za obraz Budowa piramid, natomiast na trzecim roku za męski akt otrzymał nagrodę Königswartera. Studia ukończył w 1907 roku. Przez kolejne cztery lata swoje artystyczne umiejętności kształcił pod okiem Kazimierza Pochwalskiego w tzw. szkole mistrzowskiej Akademii wiedeńskiej. Od tego czasu portret staje się głównym motywem w twórczości artysty. W 1911 roku artysta otwiera swoją własna pracownię w Wiedniu przy ul. Magdaleny 1. W czasie I wojny światowej służył w armii austriackiej. W 1923 roku wyjechał do Stanów Zjednoczonych, następnie do Paryża, gdzie również prowadził własną pracownię malarską. Czedekowski był bardzo dobrym obserwatorem, w swoich pracach potrafił nie tylko w pełni oddać fizyczne podobieństwo portretowanego, ale i również trafnie przekazywał indywidualne cechy psychologiczne modela. Malował swobodnymi pociągnięciami pędzla, modelując swoje kompozycje światłocieniem i barwą. Żywo czerpał inspirację ze sztuki dawnych mistrzów malarstwa sztuki holenderskiej z XVII wieku, francuskiej i angielskiej XVIII wieku czy włoskiego renesansu. W jego artystycznym dorobku dominują przede wszystkim wizerunki osób z kręgów arystokratycznych, polityków, duchownych. Mniejszą część jego artystycznej twórczości zajmują martwe natury, pejzaże, a także całe cykle związane z wojennymi przeżyciami artysty. Największy zbiór prac Czedekowskiego znajduje się w muzeum na Zamku w Łańcucie.
Czytaj więcej
Cena wylicytowana
120 000 zł
Zapytaj o obiekt
Chętnie odpowiemy na każde pytanie!
+48 58 550 16 05
Treści zawarte w niniejszej witrynie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego.

Sopocki Dom Aukcyjny Sp. z o.o.

ul. Boh. Monte Cassino 43

81-768 Sopot

 

58 550 16 05

Licytuj on-line
dzięki naszej aplikacji!
Google PlayGoogle Playzobacz więcej
Newsletter
Dołącz do newslettera i bądź na bieżąco!
Zapisz się