• Opis
  • Informacje o autorze
  • 13.
Artur Nacht-Samborski
1898 Kraków - 1974 Warszawa
Portret kobiety

olej, tektura, 39,5 × 27 cm (w świetle passe-partout) na odwrocie pieczątka: ‚NACHT |SAMBORSKI’ (w owalu) oraz opis ‚Pieczątkę postawiła Aniela Nacht- -Łempicka’
Wystawiany:
Artur Nacht-Samborski [wystawa monograficzna], Muzeum Narodowe w Warszawie, wrzesień – październik 1977 r.
Pochodzenie: Kolekcja rodziny artysty

* Do obiektu zostanie doliczona opłata wynikającą z tzw. droit de suite, tj. prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymywania wynagrodzenia z tytułu dokonanych zawodowo odsprzedaży oryginalnych egzemplarzy dzieł. Opłata będzie obliczana gdy równowartość kwoty wylicytowanej przekroczy 1000 zł. Do 500 000 zł wynosi 5% od kwoty wylicytowanej, a powyżej 500 000 wynosi 3% od kwoty wylicytowanej. W Polsce droit de suite reguluje art. 19-195 ustawy o prawach autorskich i pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. z późniejszymi zmianami, zgodnie z obowiązującą w Unii Europejskiej dyrektywą 2001/84/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 września 2001 r. w sprawie prawa autora do wynagrodzenia z tytułu odsprzedaży oryginalnego egzemplarza dzieła sztuki.

Estymacja: 25 000 - 30 000 zł
Cena wywoławcza: 22 000 zł
Artur Nacht-Samborski
1898 Kraków - 1974 Warszawa
W latach 1917 -1924 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowniach Wojciecha Weissa oraz Felicjana Kowarskiego ( z przerwą w l. 1920-1923 przebywając w tym czasie w Berlinie i Wiedniu). W 1924 roku wraz z grupą polskich kapistów, wyjechał do Paryża, gdzie z niewielkimi przerwami pozostał do 1939 r. Na początku artysta w swoich pracach silnie akcentował inspiracje niemieckim ekspresjonizmem, z którym miał styczność w Berlinie na początku lat 20-tych. W późniejszych już latach swoje kompozycje kształtował w bardziej rozjaśnionej palecie barw. Artysta w swej twórczości połączył wątki ekspresjonizmu oraz koloryzmu, uzyskując swój oryginalny styl. Malował przeważnie te same motywy, takie jak akty, martwe natury. Nacht – Samborski niechętnie brał udział w wystawach. Jednym z ważniejszych pokazów jego twórczości był udział artysty na Biennale Weneckim w 1958 r. W latach 1946 - 49 był profesorem Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk  Pięknych w  Gdańsku z siedzibą w Sopocie. Następnie do 1968 r., z przerwą w okresie 1950-1952, profesorem warszawskiej ASP.