• Opis
  • Informacje o autorze
  • 1.
<<
Artur Nacht-Samborski
1898 Kraków - 1974 Warszawa
Liście fikusa w pasiastym wazonie, ok. 1957

olej, płótno, 61 x 50 cm
niesygnowany

Wystawiany: Artur Nacht-Samborski (1898–1972).Wystawa monograficzna, Muzeum Narodowe
w Warszawie 1977, Muzeum Narodowe w Krakowie 1978, Muzeum Narodowe w Poznaniu 1978, Muzeum Narodowe w Gdańsku 1978, poz. 52 (jako: Liście fikusa w wazonie w pasy, 1954–1955) Malarstwo Artura Nacht-Samborskiego, Muzeum Okręgowe w Rzeszowie, Rzeszów
1981, poz. 13 (jako: Liście fikusa w wazonie w pasy, 1954–1955) Z malarstwa Artura Nachta-Samborskiego, Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, Warszawa 1989, katalog poz. nlb.
Nacht Ekspresjonista, Galeria Malarstwa ASP w Krakowie, Kraków 2008; BWA Jelenia Góra 2008; Galeria Sztuki, Legnica 2008; Miejska Galeria Sztuki, Częstochowa 2008, kat. poz.16, il. s. 39; Artur Nacht-Samborski. Pamięć motywu, Galeria Miejska ‘Arsenał’, Poznań 2009;
Galeria Sztuki ‘Wozownia’, Toruń 2010; Galeria Sztuki, Legnica 2010; BWA, Leszno 2010; Wałbrzyska Galeria Sztuki BWA ‘Zamek Książ’ 2010; kat. poz. nlb., il. s. 50 Artur Nacht-Samborski. Malarstwo, Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu, Opole 2010, kat. poz. nlb., reprodukowany na okładce katalogu Artur Nacht-Samborski. Malarstwo z kolekcji Muzeum Narodowego w Poznaniu: zbiorów własnych oraz depozytu rodziny Artysty, Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze, Zielona Góra 2013, katalog poz. nlb.

Estymacja: 70 000 - 90 000 zł
Cena wywoławcza: 65 000 zł
Artur Nacht-Samborski
1898 Kraków - 1974 Warszawa
W latach 1917 -1924 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowniach Wojciecha Weissa oraz Felicjana Kowarskiego ( z przerwą w l. 1920-1923 przebywając w tym czasie w Berlinie i Wiedniu). W 1924 roku wraz z grupą polskich kapistów, wyjechał do Paryża, gdzie z niewielkimi przerwami pozostał do 1939 r. Na początku artysta w swoich pracach silnie akcentował inspiracje niemieckim ekspresjonizmem, z którym miał styczność w Berlinie na początku lat 20-tych. W późniejszych już latach swoje kompozycje kształtował w bardziej rozjaśnionej palecie barw. Artysta w swej twórczości połączył wątki ekspresjonizmu oraz koloryzmu, uzyskując swój oryginalny styl. Malował przeważnie te same motywy, takie jak akty, martwe natury. Nacht – Samborski niechętnie brał udział w wystawach. Jednym z ważniejszych pokazów jego twórczości był udział artysty na Biennale Weneckim w 1958 r. W latach 1946 - 49 był profesorem Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk  Pięknych w  Gdańsku z siedzibą w Sopocie. Następnie do 1968 r., z przerwą w okresie 1950-1952, profesorem warszawskiej ASP.