Aukcja Dzieł Sztuki / 13 sierpnia 2016

22. Apoloniusz Kędzierski | Przesiewanie (Przesiewaczka), 1925 r.

Strona głównaAukcje archiwalneAukcja Dzieł SztukiPrzesiewanie (Przesiewaczka), 1925 r.
powrót
22
Przesiewanie (Przesiewaczka), 1925 r.

Apoloniusz Kędzierski (1861 Suchedniów - 1939 Warszawa)

Przesiewanie (Przesiewaczka), 1925 r.

olej, płótno, 92 × 64 cm
sygn. i dat. p. d.: A. Kędzierski 1925
Wystawiany:
Apoloniusz Kędzierski 1861?1939 (wystawa monograficzna), Muzeum Okręgowe w Radomiu, marzec ? maj 1981 r.
j.w., Muzeum Narodowe w Warszawie, czerwiec ? lipiec 1981 r.,
j.w., Galeria Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych, Stara Kordegarda w Łazienkach Królewskich

Opisywany i reprodukowany:
Apoloniusz Kędzierski 1861?1939 [kat. wystawy monograficznej] red. Stanisław Duszak, Maryla

?Przesiewanie? jest jednym z najsłynniejszych obrazów Kędzierskiego. Wcześniejsza wersja z 1893 roku (zaginiony podczas wojny) została nagrodzona srebrnym medalem na Wystawie Krajowej we Lwowie w 1894 r. i brązowym na Wystawie Powszechnej w Paryżu w 1900 r. Jak pisał M. Górski w broszurze towarzyszącej wystawie w 1894 r.: ?P. Kędzierski artysta z Monachium, przesiedlony do Warszawy, idzie jeszcze dalej w impresjonistycznym kierunku. Światło słoneczne, przekradające się przez szczeliny jakiegoś nieprzejrzystego ciała, np. szparą zamkniętej okiennicy, rozbija się na wielorakie, różnobarwne, tęczowe promienie (?) dostrzegamy mniej barw w szczelinie, zauważamy przede wszystkim pomrok mieszkania do któregośmy dopiero co wstąpili. P.Kędzierski chciał utrwalić na płótnie nasze doraźne wrażenie, nie wahał się olśnić nas barwami. Toteż na pierwszy rzut oka, rozumiemy go, przez krótką chwilę przenosimy się do jego stodoły. Obraz jest bowiem wybornie, mądrze, pilnie obserwowany. Te gry światła, blaski tęczowe, plamy czerwone i zieleniejące ? istnieją w naturze? (ibidem, s. 10). Ten obraz był uznawany za najbliższy w rozwiązaniu formalnym zasad impresjonizmu Kędzierskiego. Prezentowane ?Przesiewanie? z 1925 r. jest kontynuacją owego zamysłu artystycznego poprzez uproszczenie szczegółów jak rysy twarzy czy trzymane sito na rzecz pogłębienia studium oddziaływania światła na barwę. Owe światło po wielu latach doskonale pamiętała córka ? Hanna Kędzierska-Przeździecka porównując je do światła w pracowni: ?Promienie słońca padały na podłogę i mroczne wnętrze nasycały gorącymi refleksami. Czuło się jakieś pokrewieństwo z ciepłym, złotawym mrokiem stodoły w ?Przesiewaniu? (ibidem, s. 19). Prezentowane ?Przesiewanie? z 1925 roku jest unikatowym obrazem na rynku aukcyjnym.

Apoloniusz Kędzierski
Pierwsze lekcje malarstwa pobierał od J. Brandta, odwiedzając go w Orońsku. Naukę kontynuował w warszawskiej Klasie Rysunkowej u W. Gersona i A. Kamińskiego, zaś od 1886 r. w akademii monachijskiej pod kierunkiem N. Gysisa. W roku 1889 osiadł w Warszawie. Należał do Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”, a także do ugrupowania „Pro Arte”. Debiutował w roku 1882 w warszawskim TZSP. W następnych latach wystawiał wiele zarówno w kraju, jak i za granicą, zdobywając medale i wyróżnienia, m.in. w Chicago, Paryżu, Lwowie. Interesowała go tematyka folklorystyczna; malował postacie w ludowych strojach, sceny z życia wiejskiego, pejzaże, martwe natury z kwiatami. Specjalizował się w technice akwareli, która począwszy od roku 1919 niemal całkowicie zdominowała jego twórczość. Artysta wykonywał też ilustracje, m.in. dla „Tygodnika Ilustrowanego” i „Kłosów”, zajmował się malarstwem monumentalnym.
Czytaj więcej
Cena wylicytowana
125 000 zł
Zapytaj o obiekt
Chętnie odpowiemy na każde pytanie!
+48 58 550 16 05
Treści zawarte w niniejszej witrynie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego.

Sopocki Dom Aukcyjny Sp. z o.o.

ul. Boh. Monte Cassino 43

81-768 Sopot

 

58 550 16 05

Licytuj on-line
dzięki naszej aplikacji!
Google PlayGoogle Playzobacz więcej
Newsletter
Dołącz do newslettera i bądź na bieżąco!
Zapisz się