• Opis
  • Informacje o autorze
  • 73.
Alfons Karpiński
1875 Rozwadów - 1961 Kraków
Martwa natura z zegarem

olej, tektura, 47 × 68 cm w świetle ramy
sygn. p. d.: a.Karpiński

Martwa natura z zegarem to zapewne fragment wnętrza mieszkania Karpińskiego na ulicy Floriańskiej 18 w Krakowie. Jak wspominał artysta […] wszystkie te obrazy swego czasu miały amatorów, nie sprzedałem ich jednak, mimo że robiąc to uniknąłbym nieraz kłopotów finansowych. Byłem bardzo przywiązany do mego mieszkania, mimo że było ruderą, a pracownią więcej niż kiepską. Cieszyłem się, ze mam na ścianach moje obrazy i antyczne umeblowanie (Alfons Karpiński, Wspomnienia artysty, przechowywane w bibliotece Instytutu Sztuki PAN w Warszawie, maszynopis 1950 rok, s. 27.) Jak pisał F. Klein: Artysta potrafił tchnąć życie w martwe, nieistotne szczegóły codziennego życia, na pozór nic a tymczasem wszystko razem tworzy śliczną harmonię (...) jest to cechą Karpińskiego, że umie z takich np. obojętnych nieraz okruchów wydobyć nowe, ciche życie (w: F. Klein, Sylwetki artystyczne. Alfons Karpiński, Tęcza, z. 17, Kraków 1928).

* Do obiektu zostanie doliczona opłata wynikającą z tzw. droit de suite, tj. prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymywania wynagrodzenia z tytułu dokonanych zawodowo odsprzedaży oryginalnych egzemplarzy dzieł. Opłata będzie obliczana gdy równowartość kwoty wylicytowanej przekroczy 1000 zł. Do 500 000 zł wynosi 5% od kwoty wylicytowanej, a powyżej 500 000 wynosi 3% od kwoty wylicytowanej. W Polsce droit de suite reguluje art. 19-195 ustawy o prawach autorskich i pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. z późniejszymi zmianami, zgodnie z obowiązującą w Unii Europejskiej dyrektywą 2001/84/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 września 2001 r. w sprawie prawa autora do wynagrodzenia z tytułu odsprzedaży oryginalnego egzemplarza dzieła sztuki.

Estymacja: 22 000 - 25 000 zł
Cena wywoławcza: 17 000 zł
Alfons Karpiński
1875 Rozwadów - 1961 Kraków

W latach 1891–1899 studiował w krakowskiej SSP u L.Wyczółkowskiego a następnie w monachijskiej akademii u A.Ažbégo. W latach 1904-7 uczył się w w Monachium „Meisterschule” Kaz .Pochwalskiego. Od 1907 r. przebywał w Paryżu ucząc się w pracowni H.Martin`a i H.Anglad`a oraz w Académie de la Grande-Chaumiére. Po zakończeniu I wojny światowej osiadł w Krakowie. W 1922 r. ponownie wyjechał do Paryża, gdzie uczestniczył w zajęciach Académie Colarossi. Należał do Towarzystwa Artystów Polskich Sztuka oraz Wiedeńskiej Secesji. Był wiceprezesem Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych. Artysta całe życie kierował się własnym instynktem artystycznym i temperamentem. Był genialnym portrecistą i perfekcjonistą warsztatowym. Kobiety i kwiaty malował z wielka namiętnością. Jak wspominał: szata królewskiej róży jest podobna do natury kobiety która, obok naturalnego wdzięku czy urody , ileż wymaga sztuki, pielęgnacji, kaprysów i nastrojów mody. Stąd też z prawdziwą pasją i z wyjątkowym przejęciem poświęcam czas na studja kwiatów.. I to ma dla mnie podwójne znaczenie, gdyż studjum kwiatów pomaga mi bardzo w portrecie kobiecym. Jest (naturą) wykwintnej damy. Gdy nadejdzie wiosna co parę dni kupuję pęki róż, bez których nie mogę się wprost obejść. One są dla mnie szkołą kolorytu. Ich to subtelnym tonacjom zawdzięczam bardzo wiele. Nikt nie uwierzy, ile subtelnych odcieni i półtonów mieści się w jednym kwiecie róży. Na pozór tego się nawet nie widzi. Dopiero gdy się zacznie malować spostrzega się jak wielką jest skala tonów i półtonów które składają się na bogatą szatę tego królewskiego kwiatu. Fragmenty wspomnień A.Karpińskiego cytowane w monografii artysty: A.Bartoszek , Alfons Karpiński 1875-1961, Sandomierz 2003 r.