Aukcja Dzieł Sztuki / 12 maja 2018

71. Albert Lipczinski | Portret Elisabeth z lustrem

Strona głównaAukcje archiwalneAukcja Dzieł SztukiPortret Elisabeth z lustrem
powrót
71
Portret Elisabeth z lustrem

Albert Lipczinski (1876 Lebork - 1974 Sopot)

Portret Elisabeth z lustrem

olej, płótno, 98 × 76,5 cm
sygn. p. d.: Alb.Lipczinski
Wystawiany:
Albert Lipczinski 1876–1974, Muzeum Narodowe w Gdańsku, 17.03–29.05.2011
Albert Lipczinski 1876–1974, National Museums Liverpool, 2011
Reprodukowany i opisywany:
Albert Lipczinski 1876–1974, [katalog wystawy] Muzeum Narodowe w Gdańsku, 2011 r. s. 65, ilustr. 6 oraz s. 22

Najprawdopodobniej to o tym właśnie obrazie pisał młody krytyk i poeta z Gdańska - Wolfgang Federau w 1925 roku. Wówczas to odwiedził artystę sopockiej pracowni, a efektem tej wizyty był artykuł poświęcony malarzowi, w którym zyskał uznanie jako niezwykle utalentowany portrecista. Autor podkreślał popularność Lipczińskiego i sukces, jaki osiągnął w tej dziedzinie. Szczególną uwagę poety zwróciły te prace, które po mistrzowsku modelują postaci świtałem i kolorem. M. Ruszkowska-Macur, Albert Lipczinski 1876–1974, Gdańsk, 2011, s. 22, s. 65

„Pełną intymności, bardzo osobistą sceną jest Portret Elisabeth z lustrem (zob. kat. 6). Ten obraz jest zachwytem artysty nad urodą i zmysłowym pięknem ukochanej żony. Wzrokowy kontakt uchwycony w lustrze doskonale oddaje wzajemną relację pełną czułości i łagodności. Miękkie i delikatne modelowanie ciepłym sztucznym światłem, powściągliwa kolorystyka, wyważenie tonów tworzy subtelny wizerunek emanujący miłością i zaufaniem.” (M. Ruszkowska-Macur, Malarstwo Alberta Lipczinskiego, [w:] Albert Lipczinski 1876–1974, Gdańsk 2011, s. 49–50)

* Do obiektu zostanie doliczona opłata wynikającą z tzw. droit de suite, tj. prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymywania wynagrodzenia z tytułu dokonanych zawodowo odsprzedaży oryginalnych egzemplarzy dzieł. Opłata będzie obliczana gdy równowartość kwoty wylicytowanej przekroczy 1000 zł. Do 500 000 zł wynosi 5% od kwoty wylicytowanej, a powyżej 500 000 wynosi 3% od kwoty wylicytowanej. W Polsce droit de suite reguluje art. 19-195 ustawy o prawach autorskich i pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. z późniejszymi zmianami, zgodnie z obowiązującą w Unii Europejskiej dyrektywą 2001/84/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 września 2001 r. w sprawie prawa autora do wynagrodzenia z tytułu odsprzedaży oryginalnego egzemplarza dzieła sztuki.

Albert Lipczinski
Początkowo studiował w gdańskiej Kunst und Gewerbeschule. Po wyjeździe do Anglii w 1897 roku osiadł w Liverpoolu, gdzie kontynuował naukę malarstwa i rysunku w School of Architecture and Applied Art. Pobyt w Anglii był okresem bardzo twórczym w życiu artysty. Lipczinski brał udział w licznych wydarzeniach artystycznych, uczestniczył w różnego rodzaju wystawach zbiorowych oraz miał szereg wystaw indywidualnych. W 1904 roku ożenił się, a portrety żony, które malował w kolejnych latach, należą do jego największych osiągnięć. W czasie I wojny światowej, jako obywatel niemiecki, był internowany i ostatecznie zmuszony do wyjazdu z Anglii. W 1919 roku wraz żoną przyjechał do Sopotu, gdzie mieszkał do śmierci w 1974 roku. Okres międzywojenny to czas stabilizacji, uznania i dobrej sytuacji materialnej. Artysta malował w tym czasie portrety, często dzieci, oraz pejzaże, martwe natury i kwiaty, które prezentował na wystawach nie tylko w Gdańsku i Sopocie, ale także wysyłał do Niemiec i Anglii. Po wojnie malował mało, głównie portrety i widoki Gdańska. Wątpliwości może budzić pisownia nazwiska malarza. Przyjęto formę „Lipczinski”, bo taką prawie zawsze posługiwał się artysta podpisując swoje prace. Są dwa krótkie okresy, kiedy kilka obrazów sygnował „Albert Lipczyński”. Pierwszy miał miejsce w latach 30. XX wieku – przebywający wtedy w Dreźnie artysta poznał tam mającego własną pracownię malarza Adalberta i dla odróżnienia zmienił swoją sygnaturę, drugi to lata 50. XX wieku, okres silnej presji polityczno-społecznej na zacieranie wszelkich „nie polskich” przejawów. Rozpatrywanie kwestii narodowości Lipczinskiego nie jest istotne w kontekście jego twórczości. Dla niego ważna była tożsamość artystyczna nie narodowa, przynależność do określonego środowiska kulturowego, a nie politycznego. Chciał być artystą wolnym od granic politycznych. Niestety nie było mu to dane. Po każdej wojnie światowej władze państw, w których mieszkał, rozliczały go z miejsca urodzenia, które za jego życia trzykrotnie zmieniło  przynależność państwową.
Czytaj więcej
Cena wylicytowana
32 000 zł
Zapytaj o obiekt
Chętnie odpowiemy na każde pytanie!
+48 58 550 16 05
Treści zawarte w niniejszej witrynie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego.

Sopocki Dom Aukcyjny Sp. z o.o.

ul. Boh. Monte Cassino 43

81-768 Sopot

 

58 550 16 05

Licytuj on-line
dzięki naszej aplikacji!
Google PlayGoogle Playzobacz więcej
Newsletter
Dołącz do newslettera i bądź na bieżąco!
Zapisz się